maanantai 7. syyskuuta 2020

Kerkkoon ajot #15

Hieman viimehetken muutoksena päätin osallistua Kerkkoon ajoihin. Eikä mennyt hukkaan. Reitti oli hieno ja Kerkkoon mäki mukavan mittainen. Sää ei ollut paras mahdollinen. Keskilämpötila 12c ja vettä satoi yli puolet kisasta. Lähtö ja maaliin tulo oli hienossa säässä. Kierros oli 11km ja se kierrettiin 9 kertaa.

Strava

Tulokset


📷Vaimo puhelimella

Kisa alkoi reippaasti ja kisan varsinainen irtiotto alkoikin heti ensimmäisen kierroksen jälkeen. Kisan aikana Kerkkoon mäki sujui varsin hyvin, ihan täysiä ei tarvinnut mennä ja kertaalleen vain jäin väärälle puolen väliä. Puolet kisasta meni taas ihmetellessä, että jäin liian taakse mäkeen tullessa. Muutaman kierroksen tsemppasin ja ajoin keulilla omaa vauhtia. Tämä oli paljon helpompaa, kuin porukan ohittelu mäessä. Vikalle kierrokselle taas maalimäkeen varauduin jo hyvissä ajoin ja ajelin hieman lähempänä porukan kärkeä kuin yleensä. Mutta jotenkin vain nukahdin. Oli tarkoitus mutkan jälkeen Kerkkoon "keskustaan" tultaessa viimeistään nousta aivan terävimpään kärkeen, mut jotenkin sähläsin ja huomasin vain kerkkoon mäen risteyksen ja sit olikin jo myöhäistä. Ei se nyt katastrofipaikka ollut, kun mäen jälkeen on vielä hieman tasaistakin ennen maalia, mutta jäin pussiin, vaikka muuten tilaa olisikin ollut hyvin. Ehkä soimasin itseäni tyhmyydestä, enkä alkanut huutamaan tilaa edessä olijoilta, vaikka varmasti olisivatkin väistäneet heti. Mäkeä edeltävästi kierroksen lopulla ajettiin hieman kovempaa, niin se ei kyllä väsyttänyt, lähinnä lämmitti viileitä jalkoja. Mäessä sitten olisi ollut kyllä tehoja jäljellä reilusti. Ei auttanut muu kuin itkeä sisäisesti ja todeta, että ihan oma moka.

📷Vaimo puhelimella

Jalat ei ollu vieläkään mitkään maailman parhaat, mutta kelvolliset. Vauhti oli kisassa enintään kohtuullinen, kun oikea irtiotto lähti jo alussa, eikä sen jälkeen suurempaa tykittelyn tarvetta. Paljon jäi hampaankoloon, mutta ei voi muitakaan syyttää, eikä suurempaa katastrofia.

Kisan faktat. Tehoja tuli käytettyä, mutta kokonaisuutena varsin helpolla pääs. Tossa Stravan Weighted avg power ja NP lukemissa melkoinen laskennallinen ero. NP vaikuttaa kyllä hieman liioitellulta kisan fiilikseen verrattuna.


Käyrä nyt zoomautuu hieman heikosti, mutta tossa näkee, että ekalla kierroksella ajettiin tosiaan kovempaa, W'bal arvo käy alimmillaan ja syke korkeimmilla. Sen jälkeen tilanne tasaantuu. Kertaakaan ei tarvinnut repiä kovin syvältä asti voimia mäkeen. Ja jalat ei krampannu tai tuntunut edes siltä. Toka vikalla kierroksella meinas tulla kylmä, kun kyttäiltiin melko paljo.

100km kisa on hieman lyhyehkö, mutta riittävä. Kerkkoon mäki ei ole mikään valtava, mutta riittävä sekin. Huollon yms kannalta 100km on kätevä mitta, kun 2-3 pullolla pärjää hyvin (ainakin kylmässä).

Diabetes


Sokerit oli kohtuulliset. Ennen kisaa jopa hieman matalahkot, mutta kissassa taas kyllä nousivat. Loppua kohti söin hieman ekstraakin, kun huomasin ettei ole liian korkeat, niin ajattelin varmistaa hiilihydraattisaantia. Illalla taas Tresiba 23u normaalisti. Sitten aamulla 6:20 Levemir 6u. Aamupala normaalisti, aikainen lounas 9 jälkeen normaalisti. Automatka Porvooseen hieman matalilla sokereilla ja pätkis patukka perillä. Sen jälkeen sokerit lähtivät sopivasti hieman nousuun. Lämmittelyksi ajoin yhden kierroksen 11km. Lähdössä pistin 3u Humalogia ja kisan aikana en lainkaan ekstraa. Energiaa otin lähdössä vajaan neljänneksen Maxim patukkaa, ½ maxim patukka ( 40min), Dexal geeli (20min), Dexal geeli (30min), neljännes maxim patukkaa (20min), urheilujuomaa 650ml. Hiilaria: 33g geeleistä, 38,5g patukasta, 22g urheilujuomasta. Eli yhteensä 93ghh/2,5h = 46ghh/h eli aika kauas loppupeleissä vieläkin tuli jäätyä tavoitteesta.



Lopuksi

Kisa oli kiva. Sää oli paska. Jalat toimi riittävästi. Ei ongelmia. Nukahdin lopussa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi