torstai 10. syyskuuta 2020

Watt Prime

Tein jo aiemmin tekstin W' eli FRC tai millä nimellä nyt anaerobisesta kapasiteetista puhutaankaan. Kaikilla näillä termeillä on hieman erilainen tarkoitus. Mutta idea on kuitenkin, että anaerobisen kynnyksen yläpuolella on käytettävissä vain tietyn suuruinen energiamäärä "akku", joka sitten taas alle kynnyksen ajaessa latautuu.

Wahoon mittareihin ei saa suoraan näkyville lukemaa, mutta Garminin mittareihin kyllä näytölle saa käytettävissä olevan joulelukeman. Tietenkin latautuminen yms on yksilöllistä, eikä varmasti laskureilla osu aivan kohdilleen. Myöskään ajan kuluessa lihakset eivät enää anna kaikkea tätä mahdollisesti latautunutta energiamäärää ulos ihan väsymyksen vuoksi.

Ajaessa en varsinaisesti näe tarvetta tälle käyrälle, kyllä sen sit itsekin huomaa, kun ei jaksa enempää. Jälkikäteen tosin kätevämpi katsoa, missä on tullut mentyä liian kovaa ja onko tullut tyhjennettyä tankkeja hetkeen 🍆. Ja toisaalta voi katsoa, kuinka monta kertaa ja kuinka matalalle tankin saa tyhjennettyä, ennen kuin leikkaa kiinni.

Intervals.icu laskee kivasti W' arvon, kunhan on muutama maksimaalinen suoritus tehty. Tämän kun sitten syöttää omiin tietoihin, niin ohjelma alkaa piirtämään hienoa käyrää. Jälkikäteen mielenkiintoinen katsoa, kuinka monesti voi tehdä maksimaalista suoritusta, kuinka pitkälle tuli vedettyä ja miten vaikuttaa seuraavaan suorituskykyyn.

Otin alle muutaman esimerkin. Jokaisessa kuvassa on siis kaksi eri käyrää allekkain:


1)

Someron lenkki veljen kanssa. 


Ajettiin suht rauhassa väliajat ja muutama KOM täysiä. Suhteellisen tasavauhtia ajaessa, huomaa, miten veljen vihreä W'bal taso tippuu jyrkemmin matalamman FTP:n ja hieman pienemmän W' lukeman vuoksi (sinistä nuolta edeltävä pätkä). Molemmat tehtiin varsin maksimaalinen mäkikiri 40min kohdalla, jossa veli taipui (sininen nuoli). Tässä vedossa molemmilla tankit tyhjeni. Palautumisen tuli 30min kynnysveto, joka päättyi mäkikiriin (oranssi viiva). Tässäkin näkyy jyrkemmin laskeva käyrä. Ehkä veli oli uhrautuvaisempi 🥵. Lopussa muutama veto, joita en erikseen eritellyt.




2)

Turun Urheiluliiton harrastepyöräilijöiden tiistailenkki Orikedolta (onko vähä pitkä nimi 😅) 


Tässä näkyy kahden edellisen lenkin ero. Keskinopeudessa ei suurta eroa, mutta W'bal kulutuksessa sitäkin isompi. Alun 1-2min mittaiset vedot näkyvät paljon raskaampina alemmassa, kuin tasaisemmat 30-60s mittaiset ylemmässä. Ylempi oli jopa kevyt ja alempi suhteellisen rankka. Lenkki on 1h45min mittainen.




3)

Hienoimpana sitten kisa-analyysi. Tässä kaksi aiempaa kisaa: SM-kisat ja Velotour.

 
Selvä ero kisojen tyylissä. Huomaa, että käyrät vähän pätkitty. SM kisoissa alussa ajettiin aika rauhassa mäet (ei kovin paljoa yli kynnyksen) ja se näkyykin W'bal lukemassa. Sitten kun ajettiin kovempaa, niin alkoi näkyä selvää kuoppaa ja palautumisen vajettakin hieman. Velotourin alusta taas näkee, etten pystynyt antamaan lähellekään kaikkea rinnekodin mäkeen. Kroppa ei ollut silloin vielä selvästikään valmis rasitukseen. Kisan loppupuolella rasitus tasaantui, kun irtiotto oli mennyt menojaan.



Yhteenveto

W'bal käyrä kertoo paljon ja mielestäni kuvaa myös hyvin totuutta. Käyttöaihetta ajon aikana en tosiaan suoranaisesti keksi, mutta lenkin jälkeen hyvä analysoida tekemisiä. Yksi työkalu pakkiin lisää, jolla arvioida rasitusta. Tehokäyrästä tällainen ei erotu kovinkaan hyvin, mutta W'bal käyrä kertoo mielestäni sitä hienosti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi