maanantai 1. helmikuuta 2021

Harrastajasta kisaajaksi

Anonyymi "harrastajasta kisaajaksi" -henkilö innostui pyöräilystä uudestaan Jenkeissä muutama vuosi sitten. Olin itse aloittanut ajamaan enemmän ja puhuinkin paljon pyöräilystä. Lisäksi siellä ei ollut sulkapalloa oikein vaihtoehtona. Muistan vielä kun hän kertoi, että täällä on niin kova tuuli, että ei vaan voi ajaa yli 30kmh. Ja sykkeet taivaissa. Muutaman lenkin jälkeen sieltä löytyikin hyvin eläväinen (tosin ikämiespainotteinen) yhteislenkkiporukka. Siitä se sit lähti. 


Suomessa ajelu jatkui, mutta vähäisempänä, kun ei ollutkaan yhteislenkkejä. Viime talvena eli loppuvuodesta 2019 hän alkoi ajamaan trainerilla kun totesi, että kai sitä on kokeiltava. Hän ajoi treeniosion meetuppina mun kanssa samaan aikaan, ylimääräistä ajoa ei niinkään. Yhteislenkkifiilis löytyi, kun näytöllä ajettiin vierekkäin ja yhteys whatsappilla. Lenkkejä ei kuitenkaan ihan joka viikko. Yllättäen sit viime kesänä fillari kulki ihan uuteen malliin ja KOMeja tuli metsästettyä sekä kilometrejä kerättyä. Pidemmätkään segmentit eivät olleet yllättäen enää pahoja... Keväällä sain kovilla lenkeillä vielä tiputettua mäkeen ja hyytymään vetoon, mutta syksyllä olikin jo tasaväkisempää.

Kauden päätteeksi traineriajelu alkoikin jo tosissaan kiinnostamaan ja lenkkien mitta kasvoi samoihin mun kanssa. Kehitys on ollut varsin mahtavaa ja kynnykset alkaa jälleen olla mun kanssa samoissa. Absoluuttisia ftp testejä en niin harrasta, vaan maksimaalisista suorituksista interpoloituja valistuneita arvauksia ja treenivastetta.


Sykevaste

Tammikuiden 20 ja 21 tehojen vertailu sykkeeseen nähden

Yllä kuvassa nähdään, kuinka paljon matalampi syke on nykyään samoilla tehoilla. Ja muutosaikana siis vain yksi vuosi. Sykereservi ei ole muuttunut. Tammikuut treenien puolesta saman tapaisia. Tietenkään pelkkä syke ei kerro kaikkea, mutta yleensä matalammilla sykkeillä jaksetaan pidempää. Taulukossa lukee kynnyssykkeen prosentteja, mutta varsinaisessa ohjelmassa näkee paljonko milläkin sykkeellä on tuotettu tehoa. 

Esimerkiksi 145bpm@95rpm  = 205w -> 260w...


Treenivaste

Alla pari esimerkkiä treenivasteesta. Tärkeämpänä ja isompana erona Volcano CCW kiritreenin ero.


Kiritreeni simulaationa 9.1.2020



Sama treeni 19.1.2021



Yllä olevissa kuvissa on sama kiritreeni. Ekassa kirit aloitettiin hieman matalammasta kadenssista, mutta muuten identtinen. Vuosi sitten veli jaksoi toistoja 8, nyt meni helposti 10. Harjoituksen keskitehot nousseet lähinnä välipätkien vauhdin vuoksi. Tänä vuonna ajoimme hieman kevyemmin "kovan pätkän", silti siinä oli kovemmat tehot kuin viime vuonna. Hieman subjektiivisesti kevyemmästä vauhdista kertoo myös kovan pätkän jälkeinen kiri, jossa 300w kovemmat keskitehot! Kiritehot eivät nousseet, mutta toistojen sieto lisääntynyt, eikä tehot myöskään tippuneet.


Kisoja en vielä viime kesänä saanut "harrastajasta kisaajaksi" henkilöä ajamaan. Forssan Suvi-illassa kävi toissa vuonna. Vuosi sitten talvella kävi yhden zwift-kisan ajamassa ja kärsimystä oli kuulemma tarjolla. Ei ne kivoja tänäkään vuonna oo ollu, mut useampi kisa jo takana. Kisoissa pystyy jo ajamaan, eikä pelkästään roikkumaan väkisin.

28.01.2020 ajettu Volcano Circuit -kisa, hieman pidempi kuin alempi



26.11.2020 Volcano CCW kisa, Täytyy tunnustaa että hävisin loppukirissä (PowerUpin takia...)


Bonus

:


Kun treenit kulkee ja kehitystä tulee, niin optimointi muistakin osa-alueista innostaa. Paino tippuu, välineet paranee ja ajankäyttö pyöräilyyn lisääntyy tuoden lisää kehitystä. 

Tämä kehitys ei tietenkään onnistu ihan jokaiselta. Anonyymin "harrastajasta kisaajaksi" -henkilön tausta on kuitenkin vahvasti pyöräilyssä. Pyöräilypohjia on mallia riittävästi, niitä piti vain hieman hakea esille. Eikä liikunta muutenkaan ollut kokonaan jäänyt pyöräilytauon aikana. Jo 10v sitten oltiin kisoissa ja tempoissa aivan identtisiä, niin näköjään jälleen samoilla treeneillä suorituskyky lähestyy samaa. Nyt odotellaan kisoja...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi