Jouduin avaamaan oman Wahoo Kickr Core trainerin melkoisen uutena marraskuussa 2019. Se alkoi pitämään kamalaa meteliä ja kolinaa. Silloin olikin tiedossa kierrelukitteen puute tietyissä ruuveissa. En alkanut postittelemaan vastusta takaisin vaan korjasin sen tarkkojen ohjeiden avulla. Parin illan homma oli ja sain hyvin toimintaan. Nyt sit veli sai tehdä omalle Tacxilleen hihnan vaihdon. Samanlaisia osia ovat molemmat syöneet muovikuorien sisälle.
En saanut ees hyvitystä Wahoolta omasta työstä... Mutta siis muovikuorien purkamisen jälkeen hihnan saa esille ja sen saa sitten löysättyä ja irrotettua. Varsinaista vauhtipyörää en tarkemmin irrotellut. Varsin nopeasti löytyi hihnan vauhtipyörään kiinnittyvästä osasta kierteisiin uppoava ruuvi, joka oli irronnut. Ei muuta kuin kierrelukitteen kanssa takaisin estämään pultin löystymistä. Samalla hihnan kireyden sai itse valita sopivaksi. Veikkaisin että pienellä kokeilulla trainerin tehot saisi optimoitua, niin halutessaan.
Olen kalibroinut eli tehnyt spindownin Wahoon softalla muutaman kerran. Traineri näyttää sinällään hämmästyttävän tarkasti tehomittarin kanssa samoja lukuja. Käytän kuitenkin aina polkimien tehoja, niin tiedän, että tehot on "samoja" kuin ulkonakin. Broidilla pientä heittoa, mutta nekin käyttää tehopolkimia teholähteenä. Sinällään kun tietää trainerin "tehokäyrän" niin polkimia yms on helppo verrata toisiinsa.
Trainereissa on meillä sen verran eroa, että vanhempi Tacx pitää enemmän meteliä, eikä sen "wattage floor" ole lähellekään yhtä iso. Tämä tarkoittaa sitä, millä vaihteilla on mikäkin tehon vaihteluväli. Eli pienellä vaihteella, eli pienellä vauhtipyörän nopeudella ei saa isoja tehoja ulos. Samoin isolla vaihteella eli suurella vauhtipyörän vauhdilla taas ei saa pieniä tehoja. Silloin treeneissä joutuu välillä vaihtamaan hieman vaihdetta. Ei suuri menetys. Tämän tiedon saa jossain määrin verratessa nousukulman simulaatiolukemaa (etenkin, jos siihen liitetty joku nopeus)
Onpa huono kuva, mutta ylhäällä näkyy vähän takapakka ja alhaalla rei'itetty levy on vauhtipyörä. Hihna kiemurtelee kiristimen "läpi". |
Toi oli tipahtanut yläkuvan alemmasta rullasta. |
Tacx flux vm 2017 |
Uritettu hihna. Nykyään "kaikissa" hiljaisempi tasainen hihna. |
Näissä kuvissa nähdään hyvin samanlainen rakenne. Toki trainerit on mekaniikaltaan varsin vakiotavaraa. Vauhtipyörän massa tuntuu vaihtelevan. Ja suurimpana erona onkin sitten vastusta muuttava elektroniikka ja mu älykkyys. Kaikki suoravetoiset trainerit siis läheistä sukua keskenään pl Neo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi