Nyt SM-kisat päästään järjestämään ajallaan (toivottavasti). Reitti on julkaistu, kisasivut on auki. Kisareitti on haastavan oloinen. Kaupunkirata, merkittävä määrä risteyksiä ja useampi mäki. Kuninkaanmäkeä kiivetään molemmista suunnista ja pari muuta töppyrää löytyy myös.
SM-pyöräily sivustolta ladattu reittikartta. Punaisella ympyröity risteykset ja oranssilla mäet |
Kierros on 14,3km ja nousua siinä 180m eli varsin runsaasti. Kierroksia ajetaan 12 ja lisäksi kunniastartti Vantaan keskustasta. Kisamatka 171km, josta kunniastarttia 6,5km, eli hieman normaalia lyhyempi reissu.
Rata vaikuttaa mielenkiintoiselta. Ylimääräisiä risteyksiä, mäen nyppylöitä ja kaupunkialuetta löytyy. Tämä on ihan asiallista, niin pääjoukossa ei pääse liian helpolla rullailemaan. Reitti on pitkälti asutuksen seassa eli yleisöä voi olla pitkin rataa. Reitin etelään suuntautuva puolikas vaikutta aselvästi kevyemmälle ja etenkin kuninkaanmäen nousun jälkeen tulee 2-3km suoraviivaisempaa ajelua
Vaatimukset
Radan mutkittelevuus ja terävät mäet voisi kuvitella harventavan pääjoukkoa päivän edetessä. Reitti toimii myös varsin luonnollisena ponnahduslautana irtiotoille. Mielestäni klassinen (suomalainen) maantiepyörärata. Risteyksestä kiihdyttelyjä ja Kuninkaanmäen nousua tarjolla. Mäet ovat alle minuutin kestoisia eli eivät yksittäisinä mitään ihmeellisiä, mutta toistot kyllä kypsyttää varmasti.
Treenin puolesta näkisin hyvin perinteiseksi kestävyysmittelöksi. Pääjoukko venyy risteyksissä moneen otteeseen ja katkeamisia voi tulla. Mitään erillistä harjoituksellista en näkisi tehtäväksi. Normaalia kynnyksien nostoa, mutta tänä vuonna kyllä tarvitaan kirien sietoa. Kynnysten nosto on nyt jo myöhäistä, joten kiritreeni jää jäljelle. Pääjoukkossakaan ei selviä ilman kiihdyttelyjä.
Muuta
Hienoa että kisoja tehdään nyt "isolla mittakaavalla" eli televisiontia, yhteistyötä kaupungin kanssa ja SoMe pöhinää. Näkyvyyttä siis kaikinpuolin haetaan. Kisat myöskin taas Etelä-Suomessa, jolloin keskimäärin kuskien kisamatka lyhenee ja osallistujamäärä voi nousta. Lisäksi myös potentiaalista yleisöä enemmän.Tämä kunniastartti on ainoa asia joka ihmetyttää. Todella hankala tavaroiden yms kanssa, kun kannustus/huoltojoukot joutuu ravaamaan edes takas. Onhan se nyt hienoa lähteä ihan keskustasta, mutta kisaajille lähinnä haitaksi. Mieluummin lähtö kisareitiltä ja ekalla kierroksella 10km sirkuskierros keskustan läpi saattueessa.
Harmi että kisoja ei ole montaa ennen SM-kisoja. Rosendahl oli ja seuraavana Porvoo. Toistuviin kiihdytyksiin ja kisoihin tottumiseen tarvitaan kisoja mahdollisimman paljon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi