maanantai 31. toukokuuta 2021

Spinningohjaajasta podiumtytöksi

Paitsi että pyöräily on yksilölle porttihuume, se on myös melkoisen tarttuva ympäristölle. Anonyymi kisaaja tapasi tulevan vaimonsa opiskeluaikoina samoihin aikoihin kun lopetti (tauotti) pyöräilyn. Kuten aika monet naiset, hänkin harrasti spinningiä. Se homma eteni jumppaohjaajaksi asti. Tästä sai taskurahaa, hauskat treenit ja nautintoa. Pyöräily ei ollut silloin kovin isossa osassa kummankaan elämää. Vuodet vierivät, anonyymi podiumtyttö kokeili pyöräilyä ja se vaikutti ulkonakin hauskalta lajilta. Ensimmäiset lenkit miehensä pyörällä oli itkun ja elon sekaisia räpellyksiä. Amerikan vuosina pariskunta innostui pyöräilystä hyvän ympäristön ja isojen yhteislenkkien vuoksi. Suomessa innostus jatkui, mutta hieman vähäisempänä. 

Jenkeissä oli lämmintä ja paljon eritasoisia yhteislenkkejä, koviakin.


Talvella 2018/2019 oli vain spinning. Kesällä 2019 sitten kilometrejä tuli vain 6200km, mutta ne kaikki kesällä...  Silti 2019 ISM aika-ajossa irtosi hopeaa huonoilla säädöillä olevalla  TT fillarilla. Forssan suvi-ilta ja Pirkan pyöräily tuli myös ajettua



Tämän jälkeen talvella 2019/2020 ei ollut vielä suurta intoa talvitreeniin, mutta oman kylän wattbike treenit maistuivat spinningin lisäksi. Viime keväänä ekat lenkit oli kidutusta ja nehän ajettiin ilman sykevyötä, ettei jäis kiinni korkeista sykkeistä. Korona sekoitti koko kauden ja ISM kisat oli sen verran kaukana, että nekin jäi välistä. Mitään kuntoajojakaan ei tullut ajettua. Kuitenkin into jäi kytemään. Kilometrejä kertyi kunnioitettavat 14 000km

Veli sai järjestettyä hänelle paikan paikkan team Contintal Focukseen. Tästä tuli hyvä kipinä aktiiviseen talvitreeniin.

Talvella 2020/2021 työrasituksesta ja COVID rajoituksista johtuen spinning ohjaamiset + WattBike jäivät vähiin. Mutta Zwift treenit tuli tehtyä säntillisesti. Oppimiskäyrä valmiisiin treeneihin tottumiseen ja niistä nauttimiseen oli nopea. Välillä piti jopa muistuttaa, ettei saa tehdä liikaa vetoja. Talvella treenejä tuli tosiaan mallia paljon ja treenit suunnitelmien mukaan. Treenimäärän sopivuudesta kertoo myös, että pian omien ekstravetojen jälkeen huomasi, että tais tulla tehtyä vähä liikaa. Nyt ennätykset paukkui heti keväällä. Eikä ulos siirtyminen tehnyt tiukkaa.


Treeniaika 2019 vs 2020 toukokuun loppuun

Todellisuudessa ero nyt ei ole aivan näin dramaattinen, kun edellisen talven kaikki treenit ei menneet Stravaan. Niitä ei tosin tietenkään lasketa. Treenimäärän lisäys on kuitenkin huomattava, mutta ei aivan tolkuton kestävyyteen nähden. 100pv kohdasta alkaen määrä on pysynyt viime kauteen nähden lähes ennallaan. Eli kroppa kestää määrää. Kilometrejä on tällä hetkellä tuplaten viime vuoteen verrattuna, mutta tässäkin lisääntynyt talvitreenimäärä selittää muutosta.


teho/syke
Tämä käyrä näyttää hölmölle, mutta siitä näkee lähes suoraan, että sinisellä käyrällä eli vuoden takaisella ei ole säännöllisiä suorituksia kevyen ajon yläpuolella. Tänä vuonna käyrä on varsin johdonmukainen vo2max alueelle asti. Ja kauttaaltaan selvästi matalampi.


Pohjalla ei ole mitään kilpaurheilua muista lajeista, eikä sukurasitetta myöskään. Hölkkää ja jumppaa yms perusliikuntaa tietenkin. Suorituskyky on kuitenin ollut aina "miesten tasolla" eli yhteislenkillä muut on tippuneet jo aiemmin. Hän on myös pysynyt mun ja veljen kovemmillakin lenkeillä mukana. Kilometrejä aiempinakin kesinä on tullut paljon, mutta keväällä kunnon nousemisessa on kestänyt pitkään. Myöskään kesällä ei mitään treenejä ole tullut tehtyä, KOM metsästelyä toki jonkin verran. Viime syksynä kertaalleen kiritreenin suostui tekemään. Hän suorastaan innostui, kun huomasi, että sehän on hauskaa ja aika kuluu nopeammin. Onni on puoliso, joka sopivasti parempi ja treenit tulee siivellä, kun pysyttelee vain mukana.


Porukassa ajaminen on tuttua puuhaa Amerikasta lähtien ja muutamista kuntoajoista, joten se ei ole kompastuskivi. Lähinnä uskallus toteuttaa itseä ja yrittää kokeneempien kisakuskien joukossa. 


Treenit

Treenien puolesta päädyttiin samoihin treeneihin kuin puolisollakin. Aiempana vuonna suunniteltiin enemmän TT painotteisia treenejä, mutta ne jäi hieman toteutumatta. Nyt oli tavoite yhteislähtökisoissa. Fysiologisten kynnysten parantaminen ja sitkeyden lisääminen palvelee täysin molempia tavoitteita. Talvella siis pääpaino oli SST treeneissä niitä jatkuvasti hieman koventaen ja välillä FTP tehoihin totutellen. Kevään myötä kiritreeneissä ilmeni, että nehän sujuu nätisti. Sitten kun päästettiin ajamaan Alpe du Zwift täysiä, niin ilmeni että FTP on hieman oletettua korkeampi. Seuraavalla kerralla tulos oli vielä parempi, kun vauhdinjako oli paremmin selvillä.


Kisat

Tämän kauden aloitus on viivästynyt, mutta onneksi Rosendahl GP päästiin järjestämään. Kyseessä oli ensimmäinen oikea maantiekisa. Monesti käytiin läpi, että keulassa pitää olla ja täysiä pitää ajaa. Hatkaan pitää päästä. Todellisuudessa päässä kulemma vain pyöri ettei vaan tippuisi pääjoukosta, ohjeet meni siis kuuroille korville. Suorituskyvyn pitäisi riittää irtiotossa ajamiseen.

Ja kisahan meni hienosti. Kolmossija ekasta kisasta! Muutamassa alku kierroksen kuvissa kyllä näkyi, että aivan kärkeen ei ensimmäisillä kierroksella vielä ängetty. Mutta sitten alkoi lämpöä löytymään. Naiset ajoi kisan tosi aktiivisesti ja kovaa. NP w/kg oli lähes samoissa lukemissa kuin M-elite luokassa. Keskinopeus hieman matalampi kuin esim Kat-2 lähdössä, mutta w/kg oli kyllä kovempi ja toisaalta kisassa oli vain muutama kuski.

Naisten pituudesta ja painosta ei ole kohteliasta puhua, mutta w/kg suhteuttamiseen molemmat vähemmän kuin keskiverto miehellä


Bensarahat ansaittu!



Jatkossa


Koska treenejä ei ole aiemmin tullut tehtyä, eikä kisoissa käytyä, niin tietynlainen suorituskyky kuitenkin on arvoitus. Kirikuskina hän ei itseään pidä, vaikka kiritehot on lähes allekirjoittaneen luokkaa 😅. Niitä vaan ei aiemmin ole kokeiltu eikä treenattu. Mäkikuski hän myöskään kuulemma ole. Kuitenkin w/kg lukemat tuoreena ja etenkin väsyneenä ovat vähintään riittäviä. Kestävyys on kunnossa, mutta jatkuvaa repimistä parisuhdelenkeillä ei ole tullut niin paljoa, eikä myöskään kampi suorana olemista. Lisää kisoja ja niiden raskaiksi tekemistä.



Myrskyvaroitus


8,4km edes takainen aika-ajopätkä


Itse en tähän pysty. Eli tankin tyhjentämiseen henkilökohtaisessa aika-ajossa. Mutta vaikka tehomittari näyttäisi mitä, niin nopeus on vasin kelvollinen tuulisessa säässä ajettuun mäkiseen TT ajoon. Lähtö paikoiltaan. Sukupuolineutraali KOM tuli samalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi