torstai 26. elokuuta 2021

UCI / fillari

Polkupyörän muoto, mittasuhteet ja säädöt on melkoisen tarkkaan määritelty kansainvälisen lajiliiton säännöissä. Sieltä löytyy hyvä pdf dokumentti, jossa englanniksi hyvät selitykset kuvineen. Kasasin tähän alle suomeksi näitä ja kuvia selvennykseksi muutama.

PDF



Yleiset


1.3.007 

  • Polkupyörässä on kaksi samansuuruista kiekkoa. Etukiekko on oltava ohjattavissa ja takakiekko polkimen ja ketjun avulla liikutettavissa. 

1.3.008 
  • Normaali asento pyöräillä on istualtaan. Vain jalat polkimilla, kädet ohjaintangossa ja takamus satulassa ovat ainoat tukipisteet kuskilla.

1.3.002
  • Polkupyörään ei saa tehdä omia lisäyksiä, katteita, levennyksiä yms. Haarukan ulokkeita ei saa viilata. Ruuvien kantoja ja levykiekon venttiilin reiän saa teipata piiloon



Runko
Alla tekstinä nämä kohdat




1.3.012
  • Polkupyörän kokonaispituus saa olla enintään 185cm ja leveys (tanko siis) 50cm


1.3.013 
  • Satulan nokka on oltava vähintään 5cm keskiön takana. Morfologisista syistä poikkeuksena enintään keskiön tasalla.


1.3.014
  • Satulan kulma saa olla enintään 9°. Satulan pituus 24-30cm


1.3.015 
  • Keskiön korkeus maasta 24-30cm


1.3.016
  • Etunapa 54-65cm keskiöstä ja takanapa keskiöstä 35-50cm


1.3.017 
  • Haarukan sisähalkaisija saa olla edessä enintään 11,5cm ja takana 14,5cm.


1.3.018
  • Kiekon halkaisija renkaineen 55-70cm. Yhteislähdöissä vain UCI hyväksytyt kiekot ovat sallittuja.

1.3.019
  • Pyörän paino ei saa olla alle 6,8kg

1.3.020
  • Rungon on oltava kolmiomainen. Putkien on oltava 1-8cm leveitä, liitoskohdissa hieman enemmän ja emäputken kohdalla enintään 16cm. Vaakaputki saa sloupata enintään 16cm

Näitä kuvia oli paljon, jokaisesta eri liitoksesta useampi kriteerikuva.




Tanko


1.3.022
  • Maantiellä ohjaustangon on oltava perinteisen mallinen. Sijainniltaan suorakulmion sisällä, joka muodostuu viivoista A-D. Lähinnä noissa toi enintään 5cm yli etunavan.



1.3.023
  • Aika-ajossa lisätangon kärkien etäisyys saa olla keskiöstä enintään 75cm. Poikkeuksena morfologiset syyt, jolloin tangot kärjet voi venyttää 80cm päähän keskiöstä tai satulan edemmäs keskiöön asti. Valintana on jompi kumpi. Morfologiset syyt ei vaadi suurempaa perustelua. Ilmoitus komissaarille riittää. Jos kuski on yli 190cm, voi tanko yltää 85cm keskiöstä.
  • Lisäksi kyynärtuet saavat olla enintään 12,5cm leveät, suurin kulma 15°. Lisätangot saa olla enintään 4cm paksut ja enintään 10cm korkeudella kyynärtuen keskiosasta (ilman pehmustetta)
  • Alla kaksi selventävää kuvaa vaihtajien laskemisesta mittoihin. eli pisimmät mahdolliset ulottuvuudet lasketaan







1.3.024
  • Pyörässä ei saa olla kiekkoja peittäviä rakenteita. Esim satulaputken ja renkaan välistä pitää mahtua luottokortti. Rakenteiden on oltava kantavia, ilmanvastusta vähentävät lisukkeet on kiellettyjä
 


1.3.024 BIS 
  • Juomapullot eivät saa olla integroituja runkoon. Ne saavat sijaita vain vinoputkessa ja satulaputkessa rungon sisäpuolella. Pullon halkaisija 4-10cm, tilavuus 400-800ml.



1.3.024 TER

  • Teknologiset lisälaitteet täytyy olla kiinnitetty pyörään siihen tarkoitetuilla osilla, eikä ne saa huonontaa minkään osan kestävyyttä. Kerättyä dataa ei saa lähettää kilpailun aikana muille. 





Yhteenveto

Todella tarkat ohjeet. Harvat jaksaa lukea kokonaan läpi. Ei kovin mullistavia vaatimuksia. Joka vuosi muuttavat noita jonkin verran. Onneksi toi pdf on suhteellisen selkeää ja hyvää englantia lisäksi selventäviä kuvia paljon. Aika-ajopyörän asento on paljon herkemmin sääntöjen vastainen. Nyt uutena rajoituksena vanha sääntö otettu käyttöön, että takamus on oltava penkissä ja ranteisiin ei saa nojata, vaan kahvoista on pidettävä kiinni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi