Mikä on normaali kadenssi kenellekin? Ja millä tehoilla tai tilanteessa? Jokaisella on oma normaali, joten yhdelle 70rpm on normaali, kun toiselle se on jo hidas kadenssi. Teho myös vaikuttaa kovin. Itselle SST tehoilla kadenssia huoletta vaihdella ja ajaa vaikka 60 rpm tahdilla. Mutta kun mennään yli anaerobisen kynnyksen, niin 80 rpm on jo hyvin haastavaa.
Teho = momentti * kadenssi
Kadenssi = polkimen nopeus = ( [rpm/60s] * [2π*kampi])
Momentti on näissä hyvä kuvaaja eli millä voimalla kampea väännetään. Tätähän ne tehomittarit mittaa ja kertoo lukeman kadenssilla. Kammen mitta tietenkin vaikuttaa vipuvarteen ja teholukemaan. Mutta kun fillarissa on vaihteet, niin kammen pituuden ainoa todellinen merkitys on polven ja lonkan kulmien säätäminen.
Pyöräilijöiden pitäisi käydä salilla, mutta aika harva käy. Ja vaikka kävisi, niin onhan ne erilaiset liikkeet ja voimat. Fakta kuitenkin on, että jos jaksaa vääntää tosi kovaa (imaginääriyksikkö), niin helpommin jaksaa vääntää kovaa, kun se ei ole läheskään maksimi.Toinen tarkoitus on saada samaa lihasrasitusta (momenttia) kevyemmällä teholla (mutta matalalla kadenssilla), kuin esim vo2 tehoilla vapaalla kadenssilla.
Tässä on voimakirit. Lähes nollavauhdista runnotaan satulasta isoimmalla vaihteella. Tämä treeni oli etenkin Vantaan SM kisoja varten ohjelmassa. Tavoitteena ei ole maksimitehot, vaan kova vääntö. |
SST ajelua sisällä. Matalaa kadenssia 60-70 rpm. Välillä normaalimpaa kadenssia. Lopussa vielä bonuksena ympyröity yhden jalan pyörittelyt. |
Lopuksi
Korkea kadenssi on myöskin tärkeä. Ja etenkin kisoissa oleellinen että pystyy vastaamaan vauhdin vaihteluihin ja saa säästettyä turhaa lihasrasitusta. Mitä helpommin saa pidettyä korkeaa kadenssia sitä parempana saa varmasti pidettyä hyötysuhdetta. Kuitenkin sen treenaaminen ei ole yhtä olennaista, jos vain tekniikka on edes sinne päin. Voimapuoli on ratkaisevampaa. Kaikkien lenkkien ei kuulu olla hidasta jurnutusta, vaan vain toisinaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi