torstai 14. huhtikuuta 2022

Kypärän teippaus

Harvoista kypäristä löytyy sateenkaaren värejä. Lähinnä valkoinen, musta, punainen ja näiden yhdistelmiä. Kypärä on yleisölle näkyvin asia kisassa. Suomen kisoissa pääjoukossa on vihreän sävyisissä vaatteissa monta joukkuetta. Ja monilla näistä kuskeista on vielä valkoinen kypärä. Etenkin saman seuran sisällä samoissa vaatteissa, ajolaseissa ja fillarissa ajavia kuskeja voi olla haastava erottaa. Jumbo-Vismalla oli hienosti kypärässä nimi. Nyt kun heillä kypärät vaihtui uudempiin, niin kuskin nimi muuttui harmittavan pieneksi.


Historia

Ensimmäinen muistamani kypärä oli MET Anaxagore. Hieno kuin mikä ja monilla oli sama. Se oli kuitenkin mtb tyylinen ja sitten piti saada ”liukkaampi”. 






Toisena oli vuorossa Giro pneumo. Se oli monta vuotta käytössä, kunnes saatiin seuralta yhtenäiset.

Satakunnan ajot tjms ~2005



Sitten oli vuorossa Giro atmos. Se on edelleen työmatkakäytössä, vaikka ikää on yli 15v

Ylimenokauden hupia 2006. Maantiepyörällä MTB maraton kisassa



Viime vuodet olen ajanut Giro Synthe mips kypärällä


Sain kypärän 30v lahjaksi ja siitäkin jo kohta 6v 😱👴🏻


Kaikki kypärät ovat olleet vuosia käytössä ja vaihdettu lähinnä vanhenemisen takia. Muutamia kaatumisia on sattunut, mutta pää ei ole kolahtanut eikä lommoja kypärään 🤞🏻. Syytä muuten vaan vaihdoille ei ole tullut, enkä rahaa ole viitsinyt siihen tuhlata. Sinällään kypärä on todella näkyvä ja  reissussa kolhiintuva asuste, joten vaihtelu ihan hyväksyttävää mun mielestä.



Nyt


Talvella sit ostin HJC Furion 2.0 potan. Se on aero ja kevyt. Ei sisällä mips suojausta. Se mips ei ollut mulla mikään kriteeri. Jopa etu, sillä ilman sitä kevyempi ja halvempi. Tärkeintä, että kypärä on nopee ja halpa. Kypärien aerotestausta ei paljon harrasteta ja ilmeisesti hyvin vaikeaa kropan asennosta ja pään kulmasta riippuen.


Ostettiin pojille samalla uudet kypärä


Vaimo mainitsi monesti, että onneks mulla on kirkkaat vaatteet, kun muita kuskeja ei tunnista kisoissa lainkaan. Siitä tuli mieleen, että miksi ei koristella kypärää. Koristelulle on paljon vaihtoehtoja. Maalaus vaatisi erikoisvälineitä, maaleja, lakkoja ja taitoa. Lisäksi toimenpide olisi varsin peruuttamaton. Sinällään lopputulos olisi varmasti siistein.

Erilaisia tarroja voisi laittaa, mutta ne on helposti väärän kokoisia eikä riittävän isoja erottuakseen.

Sitten on vinyyliteippaus. Tätä harrastetaan etenkin autojen kanssa. Varsin pysyvä toimenpide, joka ei kuitenkaan vahingoita lainkaan pohjaa. Lisäksi puolihelppo kokeilla, eikä valtavan kallis.


Sakset, kuumailmapuhallin ja mattoveitsi riittää välineiks


No tuumasta toimeen. Etsin netistä halvan kirkkaimman vihreän vinyyliteipin ja tilasin siitä palasen. Kuumailmapuhaltimen kanssa aloin harjoittelemaan. Vasta seitsemäs yritys alkoi kelpaamaan. Vieläki jäi kyllä paljon paranneltavaa, mutta toistaiseksi saa olla näin.



Vieläkin vähän pohdinnassa teipin etu- ja takaosan pituus. Reikäkin voisi olla hieman siistimpi.




Huomioita

Leikkaa vain sinne päin oleva palanen, kuitenkin pitää leikata ja siistiä kaikki reunat. Itse tein keskelle reiän, mutta tämä ei ollut hyvä idea. Kuitenkin joutuu varovasti mattoveitsellä leikkaamaan, niin helpompi vetää ensin tasainen pinta, sitten viillot ja aukon reunat siistiks. Sen jälkeen reiän reunat loppuun asti.


Mutta toistaiseksi saa olla näin pienine käsityön jälkineen. Selviääpähän kuinka pitkään ja hyvin kestää.


PS

Puoliksi unohdin, että ostinhan mä TT kypärän GG-fillarin yhteydessä Planet-X:stä 39€ hintaan. Ei huippu, mutta varmasti liukkaampi aika-ajossa kuin peruskypärä.

Toi on vanha kuva, nyt oon saanu jo päätä väännettyä liukkaampaan asentoon. Kts insta leiriviikolta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi