Epätoivoisena oon kelikamerasta aina tsekannu pyörätien kuntoa Porissa. Hyvä keino muutenkin tarkistaa säätilaa, lumitilannetta yms mistä vaan. Suomessa käytännössä kukaan ei ole päässyt ajamaan ennen kisaa maantiepyörällä yhteislenkkiä. Vasta kisojen viikolla uudet lumet lähteneet sulamaan ja Salossa oli vielä yöpakkasia koko viikon.
Reitti
13.40 M-Elite/M-18 cup 7 kierrosta n. 113km
16.45 Palkintojen jako
13.40 M-Elite/M-18 cup 7 kierrosta n. 113km
16.45 Palkintojen jako
Reitti on edelleen sama, mutta loppua muutettu hieman. Lopussa nyt pari helppoa risteystä asfaltilla, ympyrän läpi ja 500m maaliin. Maali on lähtöpaikalla. Tämä järjestely kuulostaa ihan fiksulle. Viime vuonna oli tosin melkoista selkkaannusta miten sinne maalisuoralle ajetaan ja sitä muutettiin jne. Nyt kuitenkin selvät sävelet.
Nyt positiivista myös palkintojen jaon ajankohdan ilmoitus. Kaikki tietää kisan jälkeen kuinka paljon ehtii jäähdyttelemään ja siistiytymään.
Monesti ongelma mulla on ollu pölyinen reitti. Nyt otin avaavat nenäsuihkeet ja riittävästi vettä juotavaksi. Reitti oli puhdas, mutta mutkissa entiseen tapaan hiekkaa. Ajattelis, et risteysvahdilta ei menis kuin 5min kisan aikana kevyeen harjaamiseen.
Reitti ei ole erityisen haastava ja 4km pyörätietä tekevät siitä jopa tylsähkön. Risteyksiä ei juurikaan ole tai korkeuseroja. Tuuli olikin luvattua kovempi, lentoasemalla 4,5ms ja sopivasti pellolle sivaria. Korkeuskäyrä pannukakku, alle 20m korkeuseroa nousuissa. Silti pyörätien lopussa oleva pieni mäki ja sen jälkeen tuleva risteys + kummut tuntuu kyllä jaloissa. Sivutuulessa pellolla taas kaikki joutui ajamaan suht reippaasti. Porukka ei kuitenkaan rakoillut nyt peltoaukeilla.
Suunnitelma
Tämän saamiseksi: 2pl vettä. 5 geeliä ja 1 patukka olisi 168gHh eli aika passelisti. Sit varalle vielä 1 pötkö siripiriä. Silloin ei tarvii huollosta mitään ja ainakin riittää 3 tunniksi evästä.
Vaatteet
Kisassa sää oli parempi kuin ennakko-odotukset. Ei ollu lunta, eikä tarvinnu pohtia hiekotushiekkaa kestävien Gatorskin renkaiden tarvetta. Hiekkaa oli sentään totuttuun tapaan kyllä säästetty risteyksiin.
Pukeutuminen oli varsin sopivaa. Mulla oli alusasun "alushousut" bibsien alla ja polvarit. Yläkropalla tuulta pitävä t-paita, irtohihat, ajopaita ja tuuliliivi. Tuuliliivin otin 5 kierroksen jälkeen pois.
Kisan kulku
Ekassa kisassa aina säätämistä kaikilla. Nyt lähdin heti pyörätieosuuden jälkeen irtiottoon. Yritettiin repiä eroa pääjoukkoon, mutta telaketjun muodostaminen ja reippaasti vetäminen tuntuu olevan monille aivan mahdottomuus. Toki kovaa hommaa oli, mutta porukassa ajamisen tekniikka hieman vaihtelevaa myöskin. No tämä irtiotto ei ollut parhaiden tähtien alla siunattu ja meidät ajettiin kiinni. Itse totesin siinä verensokereiden nousevan aivan liikaa ja hieman suoristin kampea, kun pääjoukko tuli aivan lähelle. Meinasi tulla kiire saada saada vauhtia riittävästi, että pääsi pääjoukon kyytiin sivutuulessa.
Heti oman irtioton jälkeen Riku lähti omille teilleen. Sen jälkeen kisassa oli pieniä välihatkoja ja vauhdinkiihdytyksiä. Eniten tehokäyrässä näkyy 4 kierroksen alussa pyörätiellä vauhdin nosto ja kovemman vauhdin jatkuminen Lattomerentien alussa. Pyörätiellä kun joku hieman hyytyy ja jää tulpaksi, niin rako on valmis. Itse olin taas hieman liian takana ja jäin ensimmäisenä raon väärälle puolelle ja käytin liikaa energiaa yksin kiinni ajamiseen. Lopulta yli puolet pääjoukkoa pyyhkäisi takaa ja liityin porukkaan. Kärki hidastikin juuri silloin hieman vauhtia. Seuraava tapahtuma oli sekin pyörätiellä. Noin 70km jälkeen eli 5 kierroksen alussa tuli pyörätiellä kasa. Jälleen oli liian takana ja jäin kärjestä kun väistelin ruumiita ja rojua. Muutama meitä pääs nousee takas pääjoukkoon. Ois ehkä pitäny runnoa enemmän väkisin läpi, mut otin rauhassa, kun oletin et tulee porukalla. Ihme välejä ja evästaukoa kiinnoajossa. Jalat kyl tyhjeni. Loppukisa sit pääjoukossa rennosti. Vikalla kierroksella huomasinkin että pääjoukko on todella pieni. Turhaan käytin energiaa sivarissa, ois pitäny vaan olla perällä nätisti jonossa, kun jono oli niin lyhyt.
Loppukiri on ainut mikä jäi harmittaa. Vaikka jalat oli jo vähän tyhjennetyt, niin ois pitäny avata paljon aiemmin kiri. Mula ei oo nopee ja sähäkkä kiri, mut vähä pidempi runnominen sopii kohtuullisesti. No 10:s sija ekasta kisasta kelpaa tällä kertaa.
Data
Keskiteho tosiaan 230w, NP 277, keskinopeus 42,2kmh. Maksimisyke 179, keskisyke 142. W'bal kävi kolmisen kertaa alle 10 lukemissa. Kertaalleen lähellä nollaa.
Quadranttianalyysistä nähdään tehojen sijoittuminen momentti-käyrällä. Varsin optimikadenssiin painottuvaa on, etenkin hidasta vääntämistä vähän (9,4%) |
Sokerit
Verensokerit oli kaksijakoiset. Yön, aamun ja päivän sokerit oli kohtuullisen hyvät. Kisapaikalla lämmitellessä lähtivät kyllä nousuun reilusti.
Aamulla laitoin normaalisti Tresiba 20u (yleensä 17, mutta leirin jälkeen insuliiniherkkyys ollu mitä satttuu jne.) Lisäksi levemir 8u kisan takia.
Klo 10 söin lounasta ja lähdin liikenteeseen. Kisapaikalla klo 12 otin kolmasosan puuropommista, kun sokerit oli hieman laskussa ja lähdin lämmittelemään. Siinä 40min ajon aikana sokerit nousi 7 -> 13. No pistin kisaa edeltävät insuliinit 5u reiteen ((20min ennen starttia) ja otin jälleen kolmasosa puuropommia, kun sokerit oli lähteny jo hienoiseen alamäkeen 10 lukemiin. Kisan alettua sokerit pomppas taas valtavasti ja oli korkeimmillaan 15. Reilun 40min ajon jälkeen pistin 4u mahaan ja sit sokerit tipahti hienosti ja sain syötyä. Kuitenkin alussa syöminen jäi ekalta tunnilta, mutta sain sen kirittyä sit kiinni, kun sokerit laski reippaasti. Ei kuitenkaan liian alas. Kisassa totesin, että 1 siripiri on ehkä hieman nafti lisäevät, jos oikeasti tulisi tarvetta syödä... Mutta siis kaiken söin mitä suunnittelin
Tossa Garminin palvelusta tallennettu tieto. 5m välein tallentaa verensokerin. |
Käyrä on todella eri näköinen eri skaalauksella... |
Kuvat
Kuvista suorastaan joutuu etsimään itse, kun ei vanhat kirkkaat vaatteet enää käytössä
Allekirjoittanut puoliksi ruudusta jo ulkona, mutta lähikuva kuitenkin |
Hyvä kuva kolarista 🎳 |
Kolaripaikalta matkan jatkamista |
Lopuksi
Seuraavat kisat
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi