Sama tarkoitus molemmilla. Eli ajaa paljon tunteja jalkoihin. Mieluiten yhtämittaisia tunteja, mutta ei ne pilkotutkaan treenit hukkaan mene. Zwift mahdollistaa talvella ja keväälläkin runsaan rasitusmäärän ja etenkin kovat vedot. Vaikka kevät olisi miten hyvä, niin silti ulkona tulee helposti vilu tai ylikuumeneminen. Etenkin siis jos yrittää ajaa vetoja. Kahvitauoista en välitä, etenkään yksin ajaessa, mutta en usko että treeni menee siitä pilalle. Fysiologisesti ei kahvitauko liene haitallista. Jos ajaisin etelän lämmössä, niin varmasti pitäisin tauon lenkillä. Kotileirillä tauko olisi kuitenkin pois ajoajasta 😅.
Kova viikko:
Ei tarvitse esivalmisteluja treenimäärän noston suhteen.
Ei vaadi yhtämittaista omistautumista lajille
Keskimääräinen treeniaika alle 3h/vrk, eli ~21 h/vk
Leiri:
Talven joutuu treenaamaan kohtuullisen paljon, että pystyy ajamaan leirin kunnialla.
Treeniä yli 4h/vrk eli 28h/vk. Toki lepopäivä on pitkän päälle sallittuja.
Yleensä joutuu syömisiä ja muita asioita pohtimaan jo etukäteen.
Kaikenlainen sykedata voi olla sekaisin, eli rasituksessa ei nouse niin hyvin, HRV matalampi jne.
Yleensä pyritään ihan selvään fysiologiseen ylirasitukseen ja siitä sitten palautumiseen
* Toim huom. Nämä allekirjoittaneen ajatuksia. Jollekin 21h viikossa on valtava määrä, mutta esim 2 tuntia päivässä fillarointia ei olisi enää mikään valtava urakka.
Tietenkin ulkomailla ajaessa kyseessä on aina leiri, vaikka ajaisikin vähemmän. Mutta yleensä kokemattomammatkin kuskit ajaa leirillä paljon ja pitkiä yhtämittaisia lenkkejä. Tietenkin palautumista parempaa leiriolosuhteissa, kun ei pihatöitä, ruoanlaittoa yms. Mutta jos ei treenannut etukäteen riittävästi ja treenitunnit / TSS pisteet / kJ lukemat enemmän kuin tuplaantuu normaaliin verrattuna, niin tiedossa on melkoista myllytystä. Palautuminen on vaihtelevaa näin isosta rasitusmäärän nostosta. Tietenkin kokeneilla kuskeilla voi olla tiedossa, että hevoskuuriin on varaa ja rahkeita, mutta useimmilla ei ole. Rasitusvammatkin on hyvin mahdollisia, jos ajoasento ja kuormitus ei tuttua.
Rasituksen muutosta ja kertymää helpoin verrata PMC avulla. Tässä hieman sekoittavana tekijänä on FTP asetusten 5w ero näinä vuosina, joten samoilla pisteilläkin rasitus on kuitenkin suurempaa. Tänä vuonna koko talven CTL pisteet pysyneet varsin tasaisina ja Form -käyrä "harmaana". Viime vuonna oli hieman laskeva rasitus, jolloin TSB pisteet selvästi korkeammat. Leirin rasitus saman kaltainen. Tänä vuonna kuitenkin hieman kovempi. Leirin jälkeen treenit jatkuneet entiseen malliin ilman erillistä lepoa, pari kevyempää harjoitusta vain. Tunnit ja TSS pisteet melko lähellä viime vuotista.
Määrät on koholla viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, vaikka se ei varsinaisesti ole ollutkaan enää tarkoitus. Huumeiden kanssa toleranssi kasvaa ja käyttömäärät lisääntyy pikkuhiljaa.
Lopuksi
Tietenkin ulkomailla ajaessa kyseessä on aina leiri, vaikka ajaisikin vähemmän. Mutta yleensä kokemattomammatkin kuskit ajaa leirillä paljon ja pitkiä yhtämittaisia lenkkejä. Tietenkin palautumista parempaa leiriolosuhteissa, kun ei pihatöitä, ruoanlaittoa yms. Mutta jos ei treenannut etukäteen riittävästi ja treenitunnit / TSS pisteet / kJ lukemat enemmän kuin tuplaantuu normaaliin verrattuna, niin tiedossa on melkoista myllytystä. Palautuminen on vaihtelevaa näin isosta rasitusmäärän nostosta. Tietenkin kokeneilla kuskeilla voi olla tiedossa, että hevoskuuriin on varaa ja rahkeita, mutta useimmilla ei ole. Rasitusvammatkin on hyvin mahdollisia, jos ajoasento ja kuormitus ei tuttua.
Leirirasitus
Nyt olen maksanut ilmeisesti hieman kovaa hintaa treenileiristä. En tiedä miksi, mutta ennenkin leirillä yöllä sokerit nousee ja joudun laittamaan insuliinia reilusti ekstraa. Nyt vielä pitkän aikaa leirin jälkeenkin sokerit vaan pomppaa yöllä ja aiheuttaa monta herätystä ja reilusti ekstrainsuliinia. Huonot unet taas heikentää palautumista jne. Treenit kyllä sujuu ja onnistuu, mutta jotenkin sokerit sekaisin, enkä keksi muuta syytä kuin leirin aiheuttaman kropan sekoituksen.
Nyt olen hieman pohtinut, onko tämän vuoden leiri jotenkin poikennut viime vuodesta?
Kuviin merkattu leiriä edeltänyt CTL taso ja leiriä seurannut taso. Alemmassa ympyröity TSB käyrältä taso. Leirin maksimaalinen CTL lukema oli 153 |
Tässä samat merkkaukset kuluvan vuoden leiriltä. Hieman erilaiset, etenkin TSB (Form) lukemat |
Rasituksen muutosta ja kertymää helpoin verrata PMC avulla. Tässä hieman sekoittavana tekijänä on FTP asetusten 5w ero näinä vuosina, joten samoilla pisteilläkin rasitus on kuitenkin suurempaa. Tänä vuonna koko talven CTL pisteet pysyneet varsin tasaisina ja Form -käyrä "harmaana". Viime vuonna oli hieman laskeva rasitus, jolloin TSB pisteet selvästi korkeammat. Leirin rasitus saman kaltainen. Tänä vuonna kuitenkin hieman kovempi. Leirin jälkeen treenit jatkuneet entiseen malliin ilman erillistä lepoa, pari kevyempää harjoitusta vain. Tunnit ja TSS pisteet melko lähellä viime vuotista.
PMC käyrä tekee tästä matemaattisen ongelman. CTL on loppupäästä painotettu 6 viikon rasituksen keskiarvo. Ja TSB taas viikon rasituksen suhde 6vk keskiarvoon.
Yksinkertaistetusti (ei huomioida painotuksia eikä ajankesto). Eli CTL ennen leiriä. Leirin max CTL + leirin jälkeinen CTL ja näistä sitten keskiarvo.
2021: 93+153+103 /3 = 116
2022: 97+170+105 /3 = 124
Tästä voinee päätellä, että TSB eli CTL-ATL jää väkisin plussalle tänä vuonna verrattuna viime vuoteen, etenkin kun TSS pisteet kerääntyvät vieläpä hitaammin.
Kilometrit, tunnit ja kJ vastaavina viikkoina tänä vuonna ja viime vuonna |
Lopuksi
Onneksi PMC taulukko on vain matemaattinen malli. Hyvä kuitenkin itsellekin välillä perustella miksi se näyttää mitäkin. Pääasia että jalat tuntuu ihan hyvälle, vaikka hieman sokerit onkin mitä sattuu. Ne pystyy aina korjaamaan, kun vain uskaltaisi riittävän aggressiivisesti niitä tiputella.
Kovaa viikkoa suosittelen kaikille ennen kisakauden alkua. Leiriä suosittelen kaikille, joilla mahdollisuus mennä ulkomaille. Etätreenileiriä vain hieman mielenvikaisille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi