perjantai 13. toukokuuta 2022

Eliten vaatimukset

Zwiftissä on suhteelliset selvät vaatimukset, mitä tarvitaan että pärjää missäkin luokassa. Karkeasti A-luokassa 4w/kg että pysyy tasamaakisoissa mukana, mielellään selvästi yli. Volcano ja Petit KOM mäkiin 5min teho yli 5w/kg, jos haluaa selvitä niistä. Näissä ei ole edes merkittävää yksilöllisyyttä fyysisten mittojen tai tehokäyrän tyylin perusteella, vaan koskevat kaikkia. Toki kisoja on erilaisia ja osassa on A+ kuskeja paikalla, jolloin vaatimustaso nousee.

Karsinnat


Mutta entä sitten Suomen elite-luokan pyöräily? Viimeksi esittelin tehokertymiä kisoista. Näillä ei kuitenkaan ole mitään virkaa, jos ei läpäise "karsintoja". Tällä tarkoitan yksittäisiä kovia repimisen hetkiä ja peesin puutostiloja. Tätä onkin hankalampi mitoittaa. Kisoissa vaaditaan paljon tekniikkaa ja ajosilmää, joilla voi korvata fysiikan vajavuutta. Kisojen rasitus ei myöskään aina ole yksittäinen kova pätkä, vaan toistuvat tehtävissä olevat kiihdytykset. Lisäksi ongelman luo katkeamiset. Suomen tasolla elitessäkin on paljon kuntoeroja ja porukassa keskeltä joku voi hyytyä ja jättää väliä. Kun rako tulee, niin peesi menetetään ja perältä pitäisikin ajaa kovempaa kuin kovimmat keulalla. Tämä voi olla liikaa monille ja sitten tiputaan pääjoukosta.

Peesi onneksi tasaa paljon eroja. Hyvästä peesistä saa helposti 30% pois rasituksesta. Kiihdytykset on silti kovia. Lisäksi pääjoukon keskellä tuulensuojassa tulee paljon jojoilua ja valumista porukassa alaspäin. Nämä ovat siis huonoja juttuja, vauhti kiihtyy ja hidastuu väärässä tahdissa ja porukka venyy ja kasaantuu, jolloin menetetään energiaa. Keulalla ajaessa joutuu vetovuoroihin, mutta ei nekään loputtomasti rasita. Tietenkään kaikki ei mahdu porukan kärkeen.


Vaatimukset


Kuitenkin jos pitäisi jotain vaatimustasoa asettaa, niin tärkeimpänä on kokemus/eteneminen. Eli aloitus kat2 luokasta ja muutaman hyvän sijoituksen jälkeen sitten tarvittaessa eliteen. Kisoissa tärkeämpää on porukan turvallisuus ja ajon ennakoitavuus, kuin 4w/kg.

Ongelmana myös alla olevan taulukon kanssa on, että nämä tehot ei ole ajettu tuoreena. Väsymystä on jo kerrytetty pohjalle ennen ratkaisevia iskuja. Hyvä artikkeli löytyy u23 vs WT kuskien tehoista. FTP ~sama tuoreena, mutta 2000kJ jälkeen ero onkin melkoinen.

Suomessa ei oikein 5min mäkiä löydy, mutta lyhyempiä 1-2min mittaisia löytyy useampia. Kisojen pituudet ja tyylit vaihtelee myöskin. Sivutuulta ja risteyksiä myöskin vaihtelevasti tarjolla. Erilaista rasitusta saa myös huoltopaikalla/autossa vierailuista. Unohtamattakaan joukkueen eteen tehtyä työtä tarvittaessa.

Vaatimustasohan kasvaa huomattavasti, jos aletaan pohtimaan irtiottoihin pyrkimistä, kisan kulkuun vaikuttamisesta jne. Paitsi, että keulalla pitää pystyä ajamaan kovempaa, niin siellä on myös pystyttävä reagoimaan toisten tekemisiin aktiivisemmin.


Data


Strava ja strava sauce ovat onneksi olemassa ja ne kertoo ihmeellisiä asioita varsin nopeasti, kuha jaksaa näpyttää Exceliä. Ihmiset itse ilmoittaa sinne FTP lukemaa ja painonsa. Tilastojen valossa painot vaikuttaisivat olevan varsin linjassa, sillä w/kg tehot ovat kaikilla saman kaltaisia..

Stravasta kaivoin satunnaisesti muutamien kisojen kuskeja. Koitin välttää top10 ja hatkassa olleita. Ajatuksena siis pääjoukon keskellä ajaneita sankareita. Kuskit nimettömiä, vain ilmoitettu paino näkyy. Kisan NP ekana, sitten kyseisten aikojen kisan kovimmat AP tehot.





Näissä taulukoissa keltaiset luvut hylkäsin reilun poikkeavuuden vuoksi. Huomaa, että painavilla ja kevyillä hieman eri w/kg lukemat. Valitsin kuitenkin w/kg lukemat, vaikka Suomen maastossa painolla ei ole niin väliä. Kuitenkin se kuvaa enemmän tarvittavaa tehoa kuin absoluuttiset watit. Kyllä se lisäpaino tuntuu kiihdytyksissä ja lyhyissä mäissä jonkin verran. Matemaatikko voisi keksiä jotain kaavaa, joka ottaisi huomioon BMI:n ja suhteelliseen pituuden, mutta mennään nyt näillä.


Tulkinta

Näistä näkee, että:

  • 30s tehojen pitäisi olla yli 9w/kg lähes poikkeuksetta. 
  • 1 min tehot 6,5-7 w/kg 
  • 5 minuutin teho 4,5w/kg luokkaa. 
  • 10min AP tehot 4w/kg luokkaa, mutta kisojen NP lähes samaa luokkaa, kestosta riippuen tietenkin.
  • SM kisoissa vaatimukset oli hieman kovemmat. 

Nämä ovat vain kisoissa tapahtuneet kertamaksimit! Monissa kisoissa kierretään samaa mäkeä 5-20 kertaa ja lähes samaa tehoa pitää kyetä toistamaan kerta toisensa jälkeen. Rasitusta kertyy myös kokonaismatkasta ja kaikista pienistä tehonnostoista. Kovimmat tehot vaaditaan monesti vasta kisan lopulla. Tämän vuoksi oman tehokäyrän maksilukemaa on huono verrata näihin. Näistä luvuista saa hieman osviittaa.



Yhteenvetoa

Näistä voi vetää yhteen, että absoluuttisia vaatimuksia ei ole ja sen vuoksi kisatulokset kertoo järjestyksen testejä paremmin. Ja varsinaista kriteeristöä ei voi tehdä, vaan eteneminen sarjasta toiseen on monistakin syistä kaikista fiksuinta. Ja edelleen olen sitä mieltä, että SM kisoihin ei saisi tulla kokeilemaan kat2 luokasta, ellei useampaa kisaa alla ja mielellään jokunen sijoituskin. 

100km lenkin (tai 2000kJ tjms) jälkeen 10s tai 60s tehon vertaaminen tuoreeseen tilanteeseen on kohtuullinen testi. Kertoo hieman rasituksen vaikutuksesta herkkyyteen. Normaali lenkki ei vastaa kuitenkaan kisan rasitusta juuri millään tavalla. En ole testien kannalla, mutta tämän vuoksi suosittelen välillä treenien tekemistä vasta lenkin lopulla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi