tiistai 17. toukokuuta 2022

Hiertymät

Aihe josta pitäny kirjoittaa jo pitkään, mutta nyt sain aikaiseksi aloittaa. Ja taas aihe hieman laajeni ja teksti piteni. Mistä näppylät tulee ja miten ehkäistä sekä hoitaa niitä.




Paine
Mun näkemys satulan paineeseen vaikuttavista tekijöistä. Jokaiseen voimaan liittyy tietenkin vastavoima, mutta pääasialliset voiman suunnat tässä. Yllä vaa'assa näkyy voiman vaikutus ahterin suhteen.


1) Kropan paino. Ainoa asia mikä todella painaa satulaa
2) Polkimien paine. Eli jos polkee oikein kovin, niin se keventää hanurin painoa
3) Kun ajaa kovaa, niin ilmanpaine antaa rintakehälle hieman nostetta (vähintään fiilistä siitä)
4) Mitä alempana ja edempänä tanko on, niin sitä vähemmän painetta on hanurilla


Satulahan painaa joka tapauksessa. Satulan muodon sopivuus ja paineen sopivuus on hankala yhtälö. Voi vaatia vuosien tottumista, mutta silloin ehkä väärä satula. Mitä kovempi satula, niin sitä vähemmän rajoittaa lihasten toimintaa. Kevyellä, karaistuneella kovaa ajavalla kuskilla ohut satula voi toimia hyvin. Mitä enemmän takamus uppoaa satulaan, niin sitä enemmän se painaa jänteitä ja lihaksia. Lisäksi mitä pystympi asento, niin sitä enemmän painetta tulee pakaralle luiden sijasta. Mutta useimmille pehmeä satula voi olla huomattavasti fiksumpi valinta (vaikka näyttääkin nössölle 🙃)

Muutama netistä poimittu kuva ilmaisemaan lantion istuinluiden muodon ongelmaa.

Satulan malli on hankala valita tai suositella. Istuinluiden leveys vaihtelee ja mittaus hankalaa. Eteen kumartuessa istuinluiden väli kapenee voimakkaasti. Naisilla taas luiden kulma on erilainen ja kapeneminen eteenpäin kumartuessa vähäisempää, vaikka istuessa luut olisivatkin samalla etäisyydellä. Tämän vuoksi etukumarassa voi olla kapeampi satula, kuin pystymmässä asennossa ja naisilla hieman leveämpi kuin miehillä.

Satulan reikä tai kaksiosaiset satulat voi olla hyvinkin fiksuja monille. Paine on vakio ja kun kantavalle alueelle tehdään reikä, niin paine kasvaa sen ympärillä vastaavasti. Mutta sehän ei haittaa, kun luille sitä painetta halutaankin, ei pehmeälle välilihalle siinä välissä. Malli näissä reiällisissä on tämän vuoksi jopa vielä tarkempi, ettei tule ylimääräistä kipua.

Satulan paikka ja korkeus varsin yksilöllisiä asioita, kuka tykkää mistäkin. Nykyään pyritään saamaan mahdollisimman eteen ja ylös. Mutta mieluummin liian alas kuin liian ylös. Hieman matala satula ei haittaa juuri, mutta korkea aiheuttaa heilumista pahasti. Yksinkertainen testi on että kantapäillä pitäisi pystyä nippa nappa polkemaan peppua heiluttamalla. Silloin korkeus aika lähellä hyvää.
Samoin satulan istuttavan kohdan pitäisi olla oikeassa paikassa pituuden suhteen. Mielellään noin 5-7cm keskiön takana ja oikeassa kulmassa. Kulman suhteen vaakatasoa suositellaan, mutta jos tanko on paljon alempana, niin etukeno jopa parempi. 




Kitka


Paine on vain yksi tekijä. Toisena tulee sitten kitka. Kitkaa tulee muutamasta eri lähteestä. Tietenkin takamuksen ja säämiskän kontakti on se varsinainen ihokontakti. Kuitenkin satula on se todellinen kohde, säämiskä vain yhdistää nämä. Säämiskän ei juuri kuuluisi liikkua ihoa vasten, joten senkin vuoksi säämiskärasva on markkinahömpötystä. Luotan enemmän lenkin jälkeiseen takamuksen rasvaukseen. Mieluummin kuiva hyvä pinta, kuin pahimmillaan jopa kitkaa lisäävä rasva. Ja jos rasva laittaa, niin nätisti säämiskää vasten. Peppuposkien ja liikkuvien alueiden välissä se vasta lisääkin kitkaa. Kitkaa iholta poistamaan kannattaa Chewbacca -asteesta riippuen karvojen ajelu, niin ettei palmikoita saa tehtyä, mutta ei pistelevää sänkeäkään. Sänki eli täys sheivaus lienee kaikista pahin ja altistaa karvatupen tulehduksille. Kitkan vuoksi pahimmat vaivat tulevatkin yleensä nivusiin ja säämiskän rajoille, joissa tapahtuu enemmän liikettä. Vehkeen hankaumat myöskin mahdollisia. Koita keksiä hyvä paikka, ettei pääse liikaa hankautumaan. Kylmässä helpoiten sattuu.


Liikkuuko takamus satulalla eli leipooko. Tuntuuko satula ja säämiskä sopivalle.



Hygienia

Jenkkikeskusteluohjelmissa ihmisillä melkoisia järjestelmiä. Mutta yksinkertaisuudessa aina puhtaat bibsit ja pyrkiä riisumaan ne ja käymään suihkussa lenkin jälkeen on hyviä toimintamalleja. 

Bibsit kestää pesemistä, mutta kannattaa käyttää koneessa matalaa lämpötilaa, varsin vähäistä pesuainemäärää ja etikkaa huuhteluaineen sijasta (poistaa pesuainetta ja pehmentää kangasta, ilman että tuhoaa teknisiä kuituja tai ärsyttää ihoa). Hienopesuohjelma ja matala linkous säästää teknisiä kankaita. Säämiskät imee suht hyvin pesuainetta, jos sitä on koneessa yhtään liikaa. Itse jemmaan erilliseen koriin ajokamat ja pesen niitä kerran pari viikossa erikseen.

Ihon perushoitona hyvä vesipesu ja rasvaus. Saippuat tuppaa kuivattamaan ja huonontamaan ihoa, jos se valmiiksi kovilla. Voidepesu myös toimii monilla.





Näppylät / hankaumat


Vaikka säämiskä olisi aina pesty ja bibsit riisuttu heti lenkin jälkeen. Ja vaikka satula/säämiskä sopivat ja painepisteet kunnossa, niin silti hankaumia ja näppylöitä tulee joskus. Tietenkin vuosikausien ajaminen varmasti vahvistaa ihoa ja asentoa vähentäen vaivoja. Toisilla myös luonnostaan iho tulehtuu ja hankautuu helpommin. Hikoilumäärät on erilaisia ja muutekin olosuhteet vaihtelee.

Jos pieni näppylä:
-siististi puristus tyhjäksi
-käsidesiä / fucidin voidetta tulehduksen estoon / poistoon
-Ylimääräinen säämiskä 1-2 lenkkiä, jos kipeä.

Hankaumaan auttaa lähinnä vain aika ja perusrasva.

Älä kuitenkaan ala ajamaan yhdellä kankulla tai muuten kummallisesti, silloin altistutaan muille vammoille sun muuta. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi