tiistai 22. marraskuuta 2022

Kirja tilattavissa!

Olen nyt kirjoittanut tätä blogia 3 vuotta ja käsitellyt laajasti pyöräilyyn liittyviä asioita. Näiden tekstien pohjalta halusin kasata kattavan valmennuskirjan ja sain sen nyt valmiiksi. Suomessa ei ole useampaan vuoteen julkaistu suomenkielistä pyöräilyteosta ja ajattelin, että tämä voisi tulla tarpeeseen. Kirja pohjautuu blogiteksteille. Joitain kohtia päivitettynä ja kirjoitusasua siistittynä. Tärkeimpänä tietenkin jäsenneltynä yksiin, fyysisiin kansiin.

Valmistan sen omakustanteena paikallisella kirjapainolla. Kirja on A5 kokoa ja sivuja siinä on noin 170. Kirja on sitoutumaton, eikä siinä ole mainoksia. 

Hintaa kirjalla on 25€/kpl postikuluineen. 

Kartoitan nyt ensimmäisen painoksen määrää. En pysty tarjoamaan yritysmyyntiä tai verkkokauppaa. Kirja on menossa pian painoon, joten muutamassa viikossa olisi perillä postitse. 

Minulle voi laittaa sähköpostia osoitteeseen [v_turunen (@) hotmail.com], jos kirjan haluaa tilata. 

Jos yhtään kiinnostaa, niin rohkeasti viestiä. ei ole kallis teos, enkä näillä hinnoilla rikastumista ajatellut.


Kuvassa kansi ja sisällysluettelo. (Älä ihmettele sivumääriä, tämä on kuvakaappaus a4 muodossa kirjoitetusta versiosta)

torstai 17. marraskuuta 2022

FTP on vain numero

Jotkut on pikkuvanhoja ja toiset ikinuoria. Ikä ja sukupuoli ovat nykyään ei-binäärisiä. FTP on myöskin vastaavalla tavalla vain (positiivinen)numero muiden joukossa. Toiset kantaa sitä rollaattorin tukemana ja toiset lastenvaunuilla. Puhumattakaan FTP / CP / anaerobinen kynnys eroista ja laktaatin, hengityskaasujen, rasvankäytön suhteen mitattuina.

torstai 10. marraskuuta 2022

PRO / Conti

Miksi Suomessa ei ole WT tason joukkuetta, edes Pro-Continental. Jopa Continental tason joukkueet puuttuvat. Netistä löytyy varsin vähän selvää tietoa eri tasojen vaatimuksista joukkueelle. Mutta ympäripyöreät kriteerit eettisyydestä, vakavaraisuudesta, byrokraattiset kaavakkeiden täyttämisestä ja henkilökunnan määrän suhteen löytyy eri tasoille. Näistä hieman hahmotelmaa alla.

torstai 3. marraskuuta 2022

Lokakuu 22

Lokakuussa ei normaaliviikkoja juuri ollut. Huomattavan rasituksen aiheutti ulkomaanmatka. Isäni halusi viedä koko suvun Kyprokselle lomalle. Olen hieman matkustelua vastaan, mutta lahjastahan ei voi kieltäytyä. Lapset nautti reissusta, mutta en kyllä omia rahojani käyttäisi. Nyt yritän palautua reissun rasituksesta ennen kuin voin jatkaa treenejä. Lenkit siellä tuli ajettua, mutta eivät olleet ihmeempiä elämyksiä. Turkin raja oli vieressä, reitit sen vuoksi rajattuja. Maisema avointa tasaista aavikkopeltoa ja kova tuuli. Ylämäkeä Stravan mukaan oli muutamalla lenkillä, mutta hyvin loivaa näkymätöntä mäkeä. Ja tuulta tosiaan riitti 🌪

lauantai 29. lokakuuta 2022

Mittaaminen

Maailmassa on paljon erilaisia kotimittareita ja niiden käyttötapoja. Onko niistä hyötyä? Tärkeintä minun mielestäni on, että ei mitata mittaamisen ilosta, vaan sen täytyisi vaikuttaa johonkin. Turhasta mittaamisesta tulee paljon dataa, joka vain ahdistaa. Datan tulkinta voi olla hankalaa. Toki koskaan ei tiedä mitä tulevaisuudessa haluaa kurkkia vanhoista tiedostoista. Täytyy tunnustaa, että yksin ajaessa osa viihdytyksestä on katsella mittarista numeroita. Etenkin vaihtuvat numerot on hauskoja, matkamittari hieman tylsä seurattava 😎.

perjantai 21. lokakuuta 2022

Palautumien veitsenterällä

Pohdin jälleen palautumisen tärkeyttä, kun muutama peruslenkki tuntui raskaalle. Palautuminen on herkkä laji, sitä voi opetella ajan kanssa, mutta ei voi nopeuttaa millään. Kun käy töissä ja tekee vielä hyvän siivun ylitöitä. Lisäksi on perhettä, omakotitaloa pihoineen ja kirjoitusharrastusta. Niin ja pitäisi fillaroida tavoitteellisesti. Tämän sopan kanssa palautuminen varsin veitsenterällä.

torstai 13. lokakuuta 2022

Zwiftin vaihtoehtoinen käyttö

Kun on ajanut tarpeeksi monta vuotta Zwiftiä, niin aina silloin tällöin kaipaa ja toisaalta keksii erilaisia lisäviihdykkeitä.

torstai 6. lokakuuta 2022

Syyskuu 2022

Nyt on ylimenokausikin taputeltu. Ajoin 2vk kevyttä pk1 ajelua. Viikonloppuisin pihalla ruutuja keräillen ja arkisin Zwiftissä. Alkoi tulla jo ikävä treenejä, kun kevyen ajaminen on suorastaan tylsää Zwiftissä. Pace partnerit on oikeastaan aika kivaa seuraa, mutta niissä vauhdit karkaa ihan älyttömiksi, eikä viitsi ajaa kuin osan treeniä niissä. Tehomittarin vasen poljin lakkasi toimimasta. Monta viestiä, kuvia ja videoita Faveron asiakaspalvelun kanssa ja totesivat lopulta, että akku on sökö. Kyseessä on lähes 5v vanha poljin, jota ei ole säästelty yhtään. Sain onneksi hyvällä alennuksella uuden akselin. Vanha toimii yhden lenkin kerrallaan ladattuna, ehkä siitä tulee uudella rungolla GG poljin...