Näiden kanssa tykkään touhuilla
autotallissa. Aivan pienestä pitäen fillarin huollot on pitänyt
tehdä itse, jos haluaa tehdä kunnolla. Huolsin seuralaisten
fillareita ja muidenkin tuttujen. Mummopyörien ja muiden huonompien
fillareiden huolloista en tykkää, kun niitä ei saa kunnon
säätöihin kuitenkaan.
Nuorena kun oli paljon aikaa, niin
takavaihtajat tuli purettua monesti ja kaikki jouset rasvattua. Nyt
en ole enää samaa tehnyt, kun en uskoisi siitä olevan hyötyä,
etenkään ajan käyttöön suhteutettuna. Mutta pientä säätöä
fillarit vaatii toistuvasti, etenkin kun on useampi fillari taloudessa. Huolto-ohjeet ja räjäytyskuvat yms löytyy nykyään niin helposti netistä
ja videoina youtubesta. Voimansiirrosta koitan pitää huolta, sillä se vaikuttaa suoraan ajon taloudellisuuteen. Muiden kanssa sitten tarpeen mukaan.
Kiekkoja ei enää onneksi tarvitse
itse kasailla, kun valmiina saa halvemmalla ja parempia. Sinällään
kiekon kasaus ei ole kovin monimutkaista, mutta oikean mittaisten
pinnojen valinta on lähempänä tähtitiedettä. Tehdaskiekkoja ei
tarvitse rihdatakaan juuri. Kiekkojen laakereita en enää juuri
rasvaile, vuoden parin välein olen kuitenkin laakereita kurkannut ja
rasvannut. Vapaarattaan olen hieman putsannut ja ohutta rasvaa
laittanut kerran vuodessa. Sekin turhan takia. Mavicin vapaarattaassa on vain kaksi kynttä ja vastapuolen hampaat aika harvassa. Reynoldseissa 6 kynttä ja hampaatkin tiheämmäsä. Jostainhan se halpuus tulee. Toisaalta hyvin toiminut, enkä tiedä kuinka paljon väliä tarttuuko veto 4 vai 6 asteen jälkeen...
Mavicin ja Reynoldsin vapaarattaissa melkoinen ero kynsien (2 vs 6) ja hampaiden määrässä. En sitä tiedä onko tehoeroa, mutta vähän eri vaikutelman kyllä antaa |
Vaijerit ja kuoret vaihdan vuoden –
parin välein. Suosittelen ehdottomasta vaijerin/kuoren katkaisuun
niiden omia pihtejä, tulee paljon siistimpi jälki kuin
sivuleikkureilla. Silti kyllä viilaan kuoren päät mahdollisimman
tasaisen lopputuloksen saamiseksi. Näin kuori ei painuisi kasaan
puristuksessa. Vaijereiden päät viimeistelen pikaliimalla ja
kutistesukalla ulkonäkösyistä. Puristettavat tulpat on rumia kuin
mitkä. Jaqwire tekee erinomaiset vaijerit ja kuoret. Shimanon vaijereiden pinta hapsuuntuu hyvin nopeaan, enkä enää niihn luota.
Tankoteipit on halpoja ja ne pitää
fillarin siistinä. Jostain syystä silti säästelen niissä ja
vaihdan vain pari kertaa kesässä. Ajan lähes poikkeuksetta ilman
hanskoja ja tykkään perinteisestä korkkiteipistä. Kieputukseen on paljon ohjeita, mutta tekemällä oppii parhaiten. Kahvojen ympärille tekee kahdeksikon, niin kaikista siistein.
Ketjuja vaihdan varmaankin luokkaa
3000km välein. Syynään ketjuja rohloffin caliber 2 ketjumitalla. Kun kulumaa 0,075 alan harkitsemaan vaihtoa. En haluaisi odottaa 0,1mm kulumaa.
Cyclingtips sivustolla oli ketjun kuluman mittaamista syvää luotsaava artikkeli, suosittelen sitä, jos kiinnostaa: https://cyclingtips.com/2019/08/bicycle-chain-wear-and-checking-for-it/
Cyclingtips sivustolla oli ketjun kuluman mittaamista syvää luotsaava artikkeli, suosittelen sitä, jos kiinnostaa: https://cyclingtips.com/2019/08/bicycle-chain-wear-and-checking-for-it/
Ketjua pyyhin kuivalla rätillä silloin tällöin ja lisään squirttia noin kerran viikossa. Uuden ketjun käyttöönotossa pesen sitä ensin kevyesti CRC:llä ja sitten saippualla ja sitten vedellä ketjupesurilla. Käytettyä ketjua putsaan sitruspuhdistimella tai pelkällä kuivalla rätillä. Yltiölikaisen ketjun pesemisessä käytän ketjupesuria, jonne lisään vain saippuavettä. Takapakkaa putsaan ihan ulkonäkösyistä. Putsaamiseen käytän sitruspuhdistinta, ohutta rättiä ja ohutta metallilevyä. Näillä mahtuu rattaiden väliin hankaamaan. Squirt on ollut aivan mahdottoman hyvää ketjuöljyä. Ei sottaa, kestää hyvin, halpaa ja lisäksi friction facts testeissä pärjännyt lähes parafiinin veroisesti. Ja kesto/hintatesteissä myöskin hyvin. En irrota ketjua pesuja varten, enkä käytä mitään erityisiä liuottimia. Puhtaana pysynyt hyvin. Sisällä trainerikäytössä en käytä Squirtia, kun se tuppaa hieman murustumaan lattialle. Ohuempi öljy riittää hyvin, kun likaakaan ei sisällä kerry ketjun pintaan.
Pakan kulumaa seuraan Rohloffin HG-check pakan kulumamittarilla. Mittauslaitten pystyisi toki itsekin tekemään, mutta toi aika kätevä, kun hyllyssä on muutama eri takapakka.
Renkaiden kuluman silmämääräinen seuranta on suurimpia
ja halvimpia Crr parannuksia. Kun rengas alkaa olla yhtään kantikas, niin vaihdan kumin. En tiedä uskaltaisinko ajaa mutkiin
yhtä kovaa kantikkaalla renkaalla. Vielä ei ole tarvinnut jakaa
niitä junnuille tms, johonkin ne on hävinneet. En ole mitannut
kilometrejä, mutta ei niitä renkaita montaa paria kesässä
kuitenkaan kulu. Ja hinnaltaan eivät maksa merkittävästi muihin
kuluhin suhteutettuina. En vaihda kisoihin, vaan vähintään viikkoa-kahta ennen, että pinta ehtii saamaan kovuutta.
Sisuskumeilla on jo varmasti toista vuotta ikää, ehkä nekin
kannattaisi vaihtaa joskus, ennen kuin hapertuuvat...
Keskiön vaihdan 1-2v välein. Nykyinen
on pressfit, eikä ole omaa prässiä, niin se hoituu veljen luona.
En ole ostanut omaa prässiä, kun tarvetta niin harvoin ja toivon että se
keskiön kiinnitystapa häviäisi. Ei ole kyllä onneksi narissut 🙉Vanhat kierteelliset oli
paljon helpompia ja mukavampia vaihtaa, ihan vaikka varmuuden vuoksi.
Ohjainlaakeria
en juuri rasvaa tai putsaa. Ohjainlaakeri on varmaan fillarin turhin
osa, joku liukulaakerikin hoitaisi saman homman. Toki jos alalaakeri
täynnä möhjää, niin ei sen putsaaminen iso homma ole. Nyt avasin ja putsasin. Ja likaa oli kertynyt kyllä paljon. Putsauksella ei vaikutusta toimintaa, fillari keveni ehkä 5 grammaa.
Pikalinkuille
en tee oikeastaan mitään. Suihkasen rasvaa, jos kitisevät
kiristäessä.
Polkimet
saavat olla nykyään myöskin ilman huoltoa. Kaikki sisuskalut
uusiksi, sitten kun alkaa krahnuttamaan. Wattipolkimiin en turhan
takia viitsisi koskea ja faveron polkimiin saa sitäpaitsi hyvin
varaosia, jos laakerit simahtaa.
Vaihdekahvoihin
en koske, vanhempiin kahvoihin olen hieman suihkassut öljyä joskus,
mutta niiden purkaminen ja kasaaminen on liian iso homma, eikä kovin
tarpeellista tai suositeltuakaan. Yhdet Shimanon kahvat purin melko
pitkälle ja sain kyllä toimintakuntoon Youtuben avulla.
Vaihteiden säätö on helppoa ja kivaa. Lopputuloskin selvillä käytännössä heti. Siihen löytyy paljon ohjeita, mutta idea on hyvin yksinkertainen. Joko vaijerinkuorta pidennetään eli vaijeria kiristetään tai toistepäin. Jos ei tiedä mitä tekee, niin vaimolle monesti sanonu et säädä toiseen suuntaan ½ kierrosta. Jos ei parane, niin sitten täys kierros toiseen suuntaan 😁. Sähkövaihteillakin samat onnistuu, mutta pitää hieman näppäillä ja lukea ohjeita. Nyt on tulossa sähkövaihteita varten langaton lähetin, niin saa päivitykset sun muut tarkistettua.
Jarrut. Maantiepyörässä en normikäyttöön kaipaa levyjarruja lainkaan, sadekisoissa ne olisivat kylläkin painonsa arvoiset kultaa. Normijarrut on niin säätövapaat ja aivan riittävän tehokkaat. Jarrupalat kestää monta vuotta eivätkä vingu tai muutakaan. Levyjarrut on paljon hankalammat säätää ja jarruletkujen lyhennys ja ilmaus jne vaatii erillisiä työkaluja. Kotihommia kyllä nekin, mutta selvästi monimutkaisempia. Seuraavaksi mulla vuorossa GG fillarin jarruletkujen lyhennys ja ilmaus.
Hiilikuituosien kitkatahnaa en ole jaksanut ostaa, käytän jotain vanhaa hammastahnatuubia. Momenttiavainta käytän kaikissa osissa. En ole montaa vuotta omistanut, mutta kätevähän se kyllä on. Kierrelukitetta käytän ja muutamaa erilaista rasvaa + öljyä. Välineitä kertynyt vuosien mittaan melkoinen kasa. Osa jo ylimääräisiä, kun esim Eturattaiden kiristyksessä ei tarvita erikoistyökalua ja keskistandardit vaihtuneet moneen kertaan.
Ei tolla paketilla ihan vielä päästä Tool box wars / insta kisassa pitkälle, mutta mä oon pärjänny aika hyvin. Toki perustyökaluja on paljon muitakin, noi erityisvehkeet lähinnä on työkalupakissa. Pakilla on ikää jo yli 15v ja hyvin toimii edelleen.Vaihteiden säätö on helppoa ja kivaa. Lopputuloskin selvillä käytännössä heti. Siihen löytyy paljon ohjeita, mutta idea on hyvin yksinkertainen. Joko vaijerinkuorta pidennetään eli vaijeria kiristetään tai toistepäin. Jos ei tiedä mitä tekee, niin vaimolle monesti sanonu et säädä toiseen suuntaan ½ kierrosta. Jos ei parane, niin sitten täys kierros toiseen suuntaan 😁. Sähkövaihteillakin samat onnistuu, mutta pitää hieman näppäillä ja lukea ohjeita. Nyt on tulossa sähkövaihteita varten langaton lähetin, niin saa päivitykset sun muut tarkistettua.
Jarrut. Maantiepyörässä en normikäyttöön kaipaa levyjarruja lainkaan, sadekisoissa ne olisivat kylläkin painonsa arvoiset kultaa. Normijarrut on niin säätövapaat ja aivan riittävän tehokkaat. Jarrupalat kestää monta vuotta eivätkä vingu tai muutakaan. Levyjarrut on paljon hankalammat säätää ja jarruletkujen lyhennys ja ilmaus jne vaatii erillisiä työkaluja. Kotihommia kyllä nekin, mutta selvästi monimutkaisempia. Seuraavaksi mulla vuorossa GG fillarin jarruletkujen lyhennys ja ilmaus.
Hiilikuituosien kitkatahnaa en ole jaksanut ostaa, käytän jotain vanhaa hammastahnatuubia. Momenttiavainta käytän kaikissa osissa. En ole montaa vuotta omistanut, mutta kätevähän se kyllä on. Kierrelukitetta käytän ja muutamaa erilaista rasvaa + öljyä. Välineitä kertynyt vuosien mittaan melkoinen kasa. Osa jo ylimääräisiä, kun esim Eturattaiden kiristyksessä ei tarvita erikoistyökalua ja keskistandardit vaihtuneet moneen kertaan.
Tärkeimmäksi työkaluksi on muodostunut pieni meisseli, jolla saa särkittyä joka paikkaa. Laakerinsuojat, töhnä pikkukoloista jne jne. En siis käytä ruuvaamiseen vaan kaiken mahdollisen sörkkimiseen 😊
Kuvassa tärkeä meisseli. Mittakaavaa kertomassa 5mm kuusiokoloavain, joka varmaan seuraavaksi käytetyin työkalu |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi