Nämähän pitäisi testaa
laboratoriossa virallisella kalibroidulla ergometrillä.
Testiprotokollana tietenkin MAP 2-3min 25w portailla,
hengityskaasuanalyysin ja maitohappotestien kanssa. Mutta entä TSI/DIY miehet/naiset?
Näissä
testeissä on tietysti etunsa ja puolensa, mutta omat sudenkuopat
myöskin. Kisat onneksi pitää käydä ajamassa eikä pelkkiin
testituloksiin tarvitse luottaa. Testit eivät ole kovin
kisaluontoisia, eikä vaatimukset aina ole samoja kuin kisoissa. Toki
eri testiprotokollia on varmasti olemassa enemmän kuin testaajia.
Yleisin on MAP (maximal aerobic power) testi, eli porrastesti. Se on tullut hyväksi haastajaksi 20min testin rinalle FTP arvioon myös
zwiftiin ja trainer roadiin. Testissä etuna on, ettei se tarvitse
tarkkaa vauhdinjakoa, eikä ole kovin pitkä kovilla tehoilla.
Laboratoriotestissä fillari ei ole tuttu,
ilmanvaihto ei välttämättä paras mahdollinen. Oma tehomittarikaan
ei välttämättä ole kiinni, ellei omista ergometriin kiinnitettäviä wattipolkimia. Mitäs näillä tehoilla sitten tekisi? Sykkeistä on ainakin jotain hyötyä. Kihu:lla on toki hieno
mattoergometri.
Tosi vähän fb tai instassa videoita KiHu matosta, juoksijoita lähinnä, niistäkin tajuaa kyllä. Tämä on luonnollisin tapa testa, toki sekin varmasti hieman vaatii tottumista. Tollanen matto olis omaan autotalliinkin ihan kiva. Tämä oli julkinen video:
Itse olen käynyt vain kerran
polkemassa testin (ihan hetki sitten, olin siis 18v ikäinen testissä):
Älkää kysykö miksi tässä testissä kynnykset on 1,4mmol/l ja 2,9mmol/l 🙈 |
En sit tiedä mitä siitä hyödyin, jatkoin samoilla sykkeillä ja
touhuilla kuin ennenkin. Toki, jos tulisi puolivuosittain vuosien ajan
käytyä, niin näkisi kehityksen. Saman kehityksen näkee kyllä 10km
tempossa ja kisoissakin. Porrastestissä ei tarvitse vauhdinjakoa, mutta niin kuin muissakin
treeneissä iso osa muutaman viikon vasteesta on tottumista sen
tyyppiseen rasitukseen. Sama
koskee myös MAP testiä, eli kannattaa harjoitella sitä muutaman
kerran jo kotona ennen kuin menee labraan. Hengityskaasuanalyysin hyödystä harrastajalle en tiedä oikein tiedä. Mutta
maitohappojen testaus on labrassa tietenkin ehdoton ja koko homman
idea.
Kynnyksethän
eivät ole mitään absoluuttisia, eikä kiveen hakattuja. Eri keskukset voivat tulkita jopa samoja käyriä hieman eri tavalla
ja tietenkin vaikuttaahan tulokseen onko portaan kesto 2min vai
3min ja porrasväli 20w vai 30w. Eli kaverin kanssa vertailuun täytyy
protokolla olla tiedossa.
Aerobinen kynnys, AerK, LT1, AeT , OBLA (onset of blood lactic acid / sitä käytetään myös seuraavasta kynnyksestä)
-3h
On
yleensä maitohappojen suhteen rajalla 2mmol/l. Eli kynnys, jota
voidaan ylläpitää todella pitkään ilman pahaa uupumusta.
Maitohappoa alkaa olla verenkierrossa, mutta niiden poisto on vielä
reilusti tasapainossa.
Tämä
on hankalin testata kotioloissa. Eli vaati pidemmän täysiä ajetun
lenkin. 3h aika lailla täysiä on kutakuinkin AerK. Prosenttiarviota
FTP:stä en suosittele. Toki verrata onko edes 75% luokkaa
FTP:stä. Jos ei ole, niin sitten joko FTP arvioitu väärin tai
aerobista kynnystä olisi hyvä treenata. Pidemmältä ajalta täysiä
ajettujen +2h kisojen NP lähentelee aerobista kynnystä. Ehkä
aliarvostetuin kynnys. Kotitestaus on hankalaa, sillä harva haluaa ajaa 3 tuntia täysillä.
Myös treenaaminen hitaampaa, eikä niin selvää kidutusta.
Anaerobinen kynnys, AnA, MLSS (Maximal Lactate Steady State), LT (Lactate Thereshold) , LT2, AnT, FTP
-60min
Rakkaimmalla
lapsella on monta nimeä. Yleensä maitohapporajana on 4mmol/l, mutta joskus käytetään myös käyrän ylöspäin kääntymiskohtaa. Kertoo noin tunnin ylläpidettävästä
tehosta. Monta eri hieman vastaavaa määritelmää riippuen mitattavasta suureesta, mutta melko samaa tarkoittavat. FTP testejä on monta erilaista. ”Ainoa
oikeahan” on 60min urkuauki. Mutta toistettavuuden ja mukavuuden
kannalta käytetään 20min testin 0,95 kerrointa. CP20 on taas eri
asia. Critical Power on maksimaalinen 20min teho. 20 min ftp testi
taas vaatii anaerobisen tankin tyhjennystä edeltävästi, jotta
tulos olisi vertailukelpoinen. Ylensä tankin tyhjennys on 5min vähintään ftp tasolla. Ja palautuminen siitä vain
osittaista. Muita testejä on 2x8min trainer roadissa. Etenkn 20min
testi on hölmö, sillä harva viitsii tehdä edeltävää
tyhjennystä ja senkin vaihdellen. Lisäksi testin tekemiseen
pitääkin jo tietää teho jolla ajaa. Eli siis tulos on tiedettävä
ennen testiä 👎.
Lisäksi pihalla 20min yhtämittaista täysiä ajettavaa tietä ei
löydä niin helpolla, kun alamäkeäkään ei paljoa saisi olla.
Porrastesti on tullut takaisin kotikäytössä ja se on mielestäni hyvä asia. Sen
saa tehtyä melko helposti eikä vaadi kovin paljoa kärsimystä. Sen
huonot puolet on, ettei sitä voi tehdä ulkona, vaan vaatii
trainerin. Lisäksi se ei toimi 100% triathlonisteilla tai
tempojyrillä, kun siinä pitää mennä aika paljon yli FTP:n useammaksi minuutiksi. Testi ei vaadi lämmittelyä tai
muutakaan, kun lämmittely tulee testin mukana. Lisäksi treeni ei
vaadi osaamista, sillä traineri tekee kaiken paitsi polkemisen.
VO2max, MAP (maximal aerobic power)
-5min
Maksimaalisesta
hapenotosta (tai oikeastaan hapen käytöstä) ei puhuta juuri
muussa kuin hiihdon ja ranskan ympäriajon voittajan kohdalla, kun
vertaillaan Vo2max lukuja. Tämä kynnys jäänyt muiden varjoon, kun
kaikki keskittyy aina ftp:hen. Toisaalta
tätä ei voida ylipäätään mitata juuri ilman hengityskaasuja.
Tätähän sillä porrastestillä varsinaisesti testaan, mutta
oheistuotteena saadaan muutkin kynnykset. Tämä ei sinällään ole
tehoon perustuva kynnys, vaan juuri hapen kulutukseen. Kuitenkin
yleensä puhutaan 4-5min maksimitehosta, kun tehoperusteisena tehdään
harjoituksia. Kotitesti on ”helppo” eli jostain sopiva 4-5min Strava
segmentti ja sitä sitten. Suomestakin löytyy 5min kestäviä
jonkinlaisia mäkiä tai ylöspäin viettäviä pätkiä. Tasamaakin
tietty käy. Monesti puhutaan, ettei vo2max lukemaa voi kehittää, mutta kyllä sekin treenillä nousee melkoisesti. Lisäksi tuloshan ilmoitetaan ml/kg/min, eli painolla saa helpoiten parannettua tulosta.
Anaerobinen kapasiteetti, W', FRC, Anaerobisen energian määrä.
-60s
Tämä
ei ole mikään varsinainen kynnys. Muuten vaan suhteellisen käyttökelpoinen
lukema (ei teho vaan energiamäärä), jos haluaa optimoida aika-ajon
tehonkäyttöä tai arvioida maksimisuorituksia etukäteen. Kyseessä on energiamäärä, jonka voi käyttää yli ftp:n mentäessä, ilman aerobisesti tapahtuvaa täydennystä. Testinä kätevin on maksimaalinen kiri, josta jatketaan 3min asti ja sitten lasketaan kaavalla (CP3 - ftp) * 180s = X kj.
Alla linkissä hyvä teksti tästä asiasta ja sen laskemisesta:
Neuromuskulaarinen teho
-5s
Viimeisenä on vielä tietenkin neuromuskulaarinen teho eli maksimiteho. Sen kun
teet kirin ja oot tyytyväinen, jos saat aikaiseksi yli 1000w tai
1500w tjms. Sitten kannattaa tehdä sama 4h kisan jälkeen ja katsoa
kuinka paljon on 15s teho. Voi olla hieman eri luokkaa kuin tuoreella
jalalla. Tämä väsyneen miehen kiri on myöskin helposti mitattava,
sen kun menee kisaan ja osallistuu loppukiriin mahdollisuuksiensa
mukaan ja vertaa muihin. Tätäkin voi kehittää tekemällä kirejä lenkeillä, Toki maksimiteho jakautuu vielä sähäkkyyteen (aloituksen nopeuteen) ja absoluuttisiin maksimiwatteihin.
Tästä
kynnysviidakosta sitten saadaankin tehokäyrä (power curve), joka
kertoo ominaisuuksista pelkkää ftp:tä enemmän. Nämä kynnykset
eivät myöskään yksinään kerro kunnosta. Toiset saavat annettua
testeissä paremmin kaikkensa kuin toiset. Etenkin pitkissä testeissä tulee yksilöllisiä eroja paljon. Ja treenin myötä
kehittyy myös toistojen sieto. Eli maksimin voi toistaa jo
tunnin jälkeen kun vuosi sitten se oli ehkä seuraavalla viikolla.
Näiden vuoksi suoranainen treenaaminen suoraan ftp:n
mukaan ei toimi kaikilla. Toki prosentit perustuu isoihin
aineistoihin ja melko lähellä totuutta pitäisi olla. Kotitesteillä
saa haarukoitua varsin (riittävän) tarkoiksi, mutta meneehän
siihen aikaa kun noita kaikkia testaa. Suoralla labratestillä taas
saadaan melkein kaikki tarjottimella ja testaaja vielä selittää
mitä ne tarkoittaa, mitä ne on verrattuna muihin ja miten niitä
ehkä kannattaisi käyttääkin. Monesta autotallista löytyy zwiftin ja toisaalta tehomittarinkin perusteella lähes ProTour tason kuskeja. Onneksi pelkät testit ei vielä kuitenkaan ratkaise kisatuloksia, vaan niitä saa käydä ajelemassakin. ISM kisoissa näkyy ehkä parhaiten, kun triathlonistit ja muut harrastajat tuleevat kokeilemaan. Eikä se niin helppoa aina tunnu sit kuitenkaan olevan...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi