maanantai 13. tammikuuta 2020

PK:n jauhaminen

Nyt puhutaan oikeista, alle aerobisen kynnyksen tapahtuvista, peruskestävyys-lenkeistä. Ei pudota kaveri tyyppisistä yhteislenkeistä.

Aerobinen kynnys unohtuu monesti, kun kaikilla kiiluu FTP numerot silmissä. Eikä sillä treenimielessä ehkä niin paljoa kyllä teekkään. Lähinnä ominaisuutena tärkeä.

Pk lenkkien pitäisi olla mahdollisimman pitkiä ja niitä tulisi olla madollisimman paljon, mutta vielä tärkeämpää että niitä tulisi edes jonkin verran. Vaikka ammattilaisilla onkin paljon kevyttä harjoittelua, niin harrastelijoille se ei aina ole optimaalisin harjoittelukeino. Ammatilaisilla tuntimäärät ovat niin valtavia, että sitä ei voisi tehdä pelkällä vetotreeninä millään. Tällöin pk on hyvää treenikuorman ja treenituntien lisäämistä ilman valtavaa rasitusta. Harrastelijalla taas on ehkä käytössä vain 6h viikossa, niin pelkät kahvilenkit ei nosta kuntoa optimaalisesti. Toisaalta treenimäärät täytyy nostaa ennen tehoja, että kroppa kestää. Eli karkeasti ensin on pystyttävä ajamaan 6h viikossa kahvilenkkejä, ennen kuin yrittää ajaa 3h tehotreenejä ja 3h pk:ta viikossa. Sama koskee myös tehotreenien sisältöä. Aluksi voi vedot olla lyhyempiä/kevyempiä/vähemmän ja kun niihin on tottunut, niin vetojen kuormitustakin voi lisätä. Mutta pk:stahan nyt piti kirjoittaa. Näistä nyt voinee päätellä, että se on jossain määrin välttämätön paha. Toisaalta kovimmat kuskit ajaa yleensä eniten myös pk:ta. Kun kunto on kovempi, niin pk:n ajaminen on kivempaa ja rauhallisempaa, kun matka edistyy kivasti eikä ole liian rankkaa. Ammattikuskien pk saattaa myöskin olla sykkeiden ja tehojen puolesta suhteellisesti hieman matalampaa kuin harrastelijoilla ja silti biomekaaninen rasitus ja kuormitus on merkittävä.

Kevyemällä ajamisella on paljon muitakin hyviä puolia kuin pelkkä treenin jatkeena toimiminen. Rauhallisella ajolla saadaan paljon tärkeitä solutason muutoksia. Hiusverenkierrosta, mitokondrioiden määrään, verivolyymin kasvuun ja rasvanpolton hyötysuhteeseen. Paastolenkkejä en ole harrastanut. Ne vaatisi hieman säätämistä verensokereiden suhteen. Ja tykkään syödä heti herättyä. Näiden solutason ja elinten muutosten läpikäyminen ole kovin järkevää tässä. Sellaisia joka tapauksessa tulee, mulle on kerrottu uskottavasti.

Joillekin pk ajelu on pyhä lehmä. Silloin ei saa mennä lainkaan yli z2 tason, eikä kadenssi saa tippua alle 90. Pissalla ja kahvilla käyminen on ehkä ok, mutta vain tutuissa paikoissa. Tuskin kroppa etukäteen tietää, jos 2h kohdalla on hyvä kylttikiri tai joku muu pikku hauskuutus. Toisaalta en usko et reidet ottaa nokkiinsa myöskään hieman reippaampaa ajetuista mäistä. Porukassa ajaen välillä tehot menee myöskin varmasti alle jonkun tavoitellun rajan, (jolloin kroppa ei tee mitään työtä ja aineenvaihdunta lakkaa?). Jos isommasta porukasta kyse, niin keulalla järkevää ajaa esim lähes aerobista kynnystä. Silti kyseessä varmasti oiva pk lenkki. Toki porukassa piilee vaaraa, että aina ajetaan suht kovaa ja heikoimmalle ei ole peekoota tehot nähneetkään, paitsi kahvilla.

Yksin ajaessa voi toki helpommin tehdä mitä itse lystää, mutta tylsäähän se on hinkata tasaista rauhallista vauhtia tosi monta tuntia. Tähän olen keksinyt muutaman hauskuutuksen. En kyllä pelaile mitään pelejä, enkä (juuri koskaan) laulele itsekseni. En aja pitkiä pk lenkkejä! Teen pk treenit aamuisin työmatkana ja käytännössä kaikki muu on jonkin sorttista vetotreeniä. Pisimmät lenkit olen ajanut tietenkin pk:na (ette varmaan uskoisi jos sanoisin että 100%ftp:stä 6h), mutta kyse on ollut tasaisesta hieman alle aerobisen kynnyksen olevasta treenistä. Tai sitten kevyestä ajosta höystettynä sillä, että jokaikinen mäki runtataan putkelta ainakin osittain. Saatan keräillä Strava segmenttejäkin tai tehdä mitä vetoja milloinkin vuorossa. Mutta nämä eivät ole varsinaisia pk lenkkejä, vaikka keskiarvo niin sanoisikin.

Pelkillä lyhyillä tunnin zwift treeneillä en suosittele 4h kisoihin lähtemään. Toisaalta harvat tippuu kisoissa rauhallisessa pk ajelussa. Yleensä porukan venyessä nauhaksi risteysten jälkeen ja ylämäissä ja sivareissa se kuminauha katkeaa. Eli kiihdytykset ja lyhyet kirit kertyvät ja lopulta kuski katkeaa. Pienenkin välin kiinniajaminen voi takaa olla todella hankalaa, kun edelläkin mennään täysiä. Silti pk ajelulla on iso merkitys. Se ratkaisee, millaisella kulutuksella ollaan ennen näitä kovia pätkiä ja niiden jälkeen. Toinen tietenkin sanoo, että vain FTP:llä on merkitystä ja sen suhteellisilla prosenteilla. Toki toki, mutta data kuitenkin näyttää, että aerobinen kynnys löytyy kisojen keskitehoista. Lisäksi samoilla ftp prosenteilla treenejä ajaessa kuskien välillä on paljon eroja.

Silloin pk:ta on ajettu mallia riitävästi kun 3-4h pk lenkillä ei tule selvä cardiac driftiä eli sykkeen nousua lenkin edetessä samoilla tehoilla. Luonnollinen ilmiö sinällään, mutta kertoo rasituksen kertymisestä sekin. Kts yst kuva alla.

Cardiac drift. Anonyymin kuskin syke/tehokäyrä. Sykkeen nousu tehon pysyessä vakiona aerobisella tasolla ajaessa.

Vaikka pk ajelu on kevyttä, niin ei palauttavaa kuitenkaan ole. Monen tunnin lenki kerryttää paljon TSS ja toisaalta tuntuu seuraavankin päivänä. Monen tunnin pk lenkki vaatii myöskin paljon pohjakuntoa. Sit kun niitä on tehnyt paljon, niin kevyitähän ne on, mutta ei aloittelijalle kuitenkaan.

Talvella monet haluaa juosta, hiihtää uida ja tehdä vaikka mitä fillaroinnin sijasta. Osaltaan ymmärrettävää, kun talvella pyöräily ei ole aina kovin hohdokasta. Ja hiihto etenkin on mukava talvilaji. Kyllähän vaihtoehtoisista lajeista on hyötyä, eikä ne hukkaan mene, mutta ei ne pyöräilyä  ole. Melkoinen määrä tarvitaan kuitenkin fillarointia, että lihakset tottuu oikenlaiseen voimantuottoon.

Varmista ettet aja liian kovaa. Mieluummin pk1 kuin pk2. Eli vaikka aerobinen kynnys olisi lähempänä 85% ftp:stä, niin silti noin 60% lienee järkevämpi pk vauhti. Tämä mahdollistaa aerobisen kynnyksen vetojen tekemisen välillä jne. Todella käyttökelpoinen testi on mielestäni oikeastikin PPPP, eli pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta. Sykkeet ja tehot on kaikilla kuitenkin erilaiset, toi on helppo testata. Pelkkien tehotreenien tekeminen spinningissä 5 kertaa viikossa harvoin tuo parasta lopputulosta. Ammattilaisilla puhutaan aina yli 80% osuudesta kevyessä ajossa, eikä syyttä. Ja tämä 80% tarkoittaa harjoituskertoja. Vetotreeneissäkin taas on iso osa kevyttä ajoa. Kun on riittävästi "kevyitä" ajokertoja välissä, niin vedot voi tehdä oikeasti kovaa ja niistä voi palautua kunnolla. Mutta kuinka paljon on riittävästi? Näkisin, että aluksi vetoja 1-2 kertaa viikossa ja loput rauhallista. Myöhemmin mahdollisesti 2-3 kertaa viikossa rankkoja vetoja ja sitten loput kevyttä.

Periodisaatiosta puhutaan sit toinen kerta. Eli kuinka paljon ja mihin aikaan vuodesta.

Mikä ei ole pk:ta?

Etenkin jos lenkin keskitehot nousee kovin ja kokonaisrasitus sitä myötä. Koko lenkki aerobista kynnystä ei ole pk lenkki, vaikka tehoperusteisen määritelmän mukaan ehkä olisikin. Jos tulee useampi yli AerK meneviä vetoja tai kovin pitkiä pätkiä. Kävelyä en laske myöskään, enkä pihatöitä, enkä lasten kanssa peuhaamista. Vaikka näistäkin tulee rasitusta, niin kuuluuvat normaaliin elämään, ei pk harjoitteluun. Enkä myöskään paljon alle 30min lenkkejä laskisi. Mikään ei tietenkään mene koskaan hukkaan, vaan kaikki on hyödyllistä tavalla tai toisella. Mutta ei minun silmissä silti pk jauhamista.

Mun vinkit:

-Käy (ainakin välillä myös kevyillä) yhteislenkeillä nauttimassa rauhallisesta menosta
-Tee aerobisen kynnyksen vetoja vaihtelevilla kadensseilla
-Työmatkapyöräilystä saa tunteja kerättyä
-Pisimmät lenkit pidempiä kuin kisat
-Ei oo niin tarkkaa vaikka joku tehopiikki tuleekin
-Jauha, jauha jauha


Vaikka puhun pk:ta vastaan, niin jauhan sitä itse paljon. Tästä vielä puuttu työmatkoja jonkin verran. Toki selityksenä osittain, että tämä on tehojakauma, ei treenikertajakauma.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi