maanantai 14. joulukuuta 2020

Mekaaninen vastus osa1

Tässä tekstissä paneudun hieman laakereiden vastukseen. Ketjut ja renkaat saavat kyllä omat tekstit joskus myöhemmin. Laakerit on lähellä sydäntä, kun niitä myydään niin hurjaan hintaan ja mitä moninaisemmilla väitteillä. Alle keräilin muutamasta lähteestä hieman katsausta, mistä laakereiden tehohäviöt johtuvat ja miten niitä voi minimoida. 



FitWerx

Laakerin vastuksesta 50-60% muodostuu tiivisteistä. Mitä tiiviimpi ja pitävämpi, niin sitä suurempi vastus. Tietenkin käyttötarkoituksen mukaan. Väljä suoja ei pidä rasvoja laakerin sisällä, eikä likaa ulkona.

25-35% vastuksesta tulee rasvasta. Mitä ohuempaa rasvaa ja mitä vähemmän, sitä pienempi vastus. Toki suoja tässäkin sitten vähenee ja rasvaustarve tihentyy.

10-16% vastuksesta muodostuu laakerista ja kehästä, niiden kitkasta ja muodonmuutoksesta. varsinaisesta laakerikuulista muodostuu vain 3% kokonaiskitkasta. Hyvien teräskuulien ja keraamisten kuulien ero on enintään 15%. Joten itse keraamisilla laakereilla voi säästää kokonaiset 0,5% laakereiden kitkasta. Toki niissä on optimoitu myös rasvan ja tiivisteiden puoli, mutta se onnistuu ilman keramiikkaakin.

 

Hambinin sivuilta kuva, joka lainattu Schaeffleriltä





Cycling Tipsin jutussa oli, että paksun tehdasrasvan vaihtaminen keskiössä ja navoissa ohuempaan CeramicSpeed TT rasvaan säästäisi yhteensä 2,5w. Tosin sen kestävyys on vain 1000-2000km.



Hambinilla on todella hyvä katsaus laakereiden toiminnasta ja vastuksista. Samaa dataa kuin yllä. Tässä on vielä Hambinin selkeä video asiasta. 


Enduron sivuilla mainittu heidän käyttämät rasvat. Kluber NB52, jota hankala saada alle 1kg pöniköissä paitsi muutamasta paikasta kalliisti ruiskussa. toisena Mobil XHP 222, joka motonetissäkin halpaa. Fricton factsin testeissä Avid Slip R/C autoille tarkoitettu rasva oli varsin mainio.



Friction facts. Hieman epäselvä kuva, mutta siitä näkee että eri laakereiden erot on olemattomat samoilla rasvoilla


Viimeisimpänä luin mainosta uusista Fulcrumin kiekoista, joissa oli säädettävät keraamiset laakerit. Niissä ei ilmeisesti edes tarvitse rasvaa, vaan tippa öljyä riittää. Niissä luvataan 3,5w säästöä per poljinkierros. Mutta se ei ole edes fyysisesti mahdollista, kun huonoistakaan laakereista ei tule niin suurta vastusta. Näiden kiekkojen pysähtyminen mainoksen mukaan 500rpm vauhdista kestää 45min. Hienosti käytetään mitä kummallisempia yksiköitä näissä mainoksissa.


Yhteenveto

Eli poista laakerinsuojat ja aja kevyesti öljytyillä laakereilla, jos haluat säästää tehoja. Älä koske laakereihin, jos haluat säästää hermoja. Toki, jos putsaa laakerit, niin kannattanee ostaa mahdollisimman ohutta rasvaa ja koittaa olla vääntämättä niitä tiivisteitä. Ja kun vaihdat laakerit, niin katso tarkkaan, että tulee samanlaiset ja osta isolta laakerivalmistajalta laadukkaat laakerit. Ovat taatusti paljon paremmat kuin Kiinasta tai mistä tahansa tilatut halvat keraamiset. Laakeripuristin ja laakerin irroitustyökalut ei oo ihan ilmaisia tosin ja usein pelkkä rasvaus riittää. Hyvin pienistä eroista kuitenkin kyse.



PS Olen aina ihmetellyt ohjainlaakereita. Nykyään sentään tulevat rungon mukana, mutta ennen oli cool käyttää Chris Kingin ohjainlaakeria. Sehän on turhin osa koko pyörässä. Joku kökkö liukulaakerikin varmaan riittäisi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi