Zwiftiä voi ajaa monella eri tavalla. On simulaatiota, treeniä, yhteislenkkejä, kisoja ja "tyhmää ajamista". Voi pitää zwiftin pyörimässä samalla kun ajaa vaikka TrainerRoadin/Xertin harjoituksia jne. Monta eri tapaa käyttää hyvää alustaa.
Normaali ajelu
Simulaatiolla tarkoitan normaalia ajamista älytrainerilla, jolloin vastus muuttuu maaston mukaan. Siinäkin voi valita, kuinka voimakkaasti traineri reagoi maaston muutokseen. Tämä asetus löytyy zwfitissä ajaessa Menun alla olevasta Settings kohdasta ”Trainer Difficulty”
1) Normaali asetus Zwiftissä on 50%, jolloin mäkien jyrkkyys puolittuu ja alamäen kevennys jää neljäsosaan. Sitä säädintä saa liutettua helposti haluamakseen. Se ei vaikuta nopeuteen, sillä nopeus riippuu täysin tuotetusta tehosta. Säädin vain vaikuttaa siihen, kuinka paljon vaihteita tarvitsee vaihtaa. Yleensä käytän noin 30% luokkaa olevia arvoja. Tällöin vaihteita ei tarvitse rämpätä paljoa ja etenkin kisassa alamäessä ei tule liian kevyttä vastusta. Kuitenkin ylämäkeen on hyvä saada pieni ero tuntumaan, niin ei tarvitse vaihtaa vaihdetta kovempien tehojen tuottamiseksi jne. Kokeilemalla löytää itselle ja reitille sopivan "realiteetin".
2) Joskus, jos on lyhyt palauttava lenkki tiedossa, niin saatan laittaa älykkyyden jopa nollaan, niin ei tarvitse vaihteisiin koskea lainkaan. Samoin esim FTP testissä yms voi 0% olla hyvästä, niin Epic KOM mäessä tulevat alamäkipätkät ei sotke hommaa. Tietenkään 10s ei ratkaise testin tulosta, mutta helpottaa fiilistä.
3) Vanhoilla trainereilla tai esim Wattbikella ajaessa vastus ei osaa säätää tehoa maaston mukaan, niin silloin se on tyhmällä trainerilla ajamista, eli itse joutuu kuvittelemaan nousukulmat ja muutokset.
Treeneissä
1) Harjoitus voidaan valita alkuvalikosta valmiiksi tai ajaessa settings valikosta Workout tai E-kirjaimella suoraan. Näissä harjoituksissa Zwiftin simulaatiot ei ole käytössä. Silloin teho tuotetaan ohjeiden mukaisesti ja maisema vain pyörii taustalla. Näitä treenejä on valtavasti valmiiksi ja niitä voi tehdä myös itse. Näissä treeneissä käytän yleensä aina ERG moodia, joka on automaattisesti päällä. Silloin traineri säätää vastusta automaattisesti vaaditun tehon mukaiseksi. Toiset ei tykkää, mutta itse olen ehdottomasti Erkin kannalla lähes kaikissa treeneissä. Lyhyet kirit ei onnistu sen kanssa, mutta eipä niitä juuri trainerilla tule tehtyäkään. Vallan anto trainerille vapauttaa kuskin polkijan rooliin ja voi katsoa telkkaria yms samaan aikaan. Toki hieman suolle se tuntuu, mutta ei ole loppupeleissä merkittävä ero vapaaseen ajoon.
ERG saa pois päältä näytöltä tai sitten Zwift companion appista. |
2) Jos haluaa palata 2000-luvulle, niin treenit voi ajaa myös kytkemällä ERG pois päältä. Sitten tehoja säädetään vaihdetta tai vastusta käsin vaihtaen (zwift companion appissa) eli vanhanaikaisesti kuin "tyhmällä" trainerilla. Silloin joutuu itse huolehtimaan riittävästä tehontuotosta. Riskinä on tehon nosto loppua kohti, mutta etuna toki luonnollisempi itse valittu tehonvaihtelu. Teho vaihtelee hieman molemmissa ERG ja non-ERG harjoituksissa, eri tyyppisesti vain.
3) Kolmas vaihtoehto treenin ajamiselle on simulaationa maaston mukaan tehtynä ilman valmista harjoitusta, eli kuten ulkona. Silloin Zwift ei syötä edes palkkeja näkyville, vaan treenit tehdään omien suunnitelmien mukaisesti. Pidemmillä lenkeillä teen näin. Eli ajelen perusvauhtia muuten, mutta esim pidemmät mäet hieman kovemmilla tehoilla. Samoin kiritreenit on paras tehdä näin. Esimerkiksi tulivuorta kiertäessä saa varsin usein toistumaan kiripätkän, johon sitten voi kiriä maaston mukaan.
Kisoissa ja yhteislenkeillä
Zwiftissä järjestetään monenlaisia yhteislenkkejä. Nillä kaikilla on omat kommervenkit. Yksi muoto on viralliset yhteistreenit. Niissä "kuminauha" on käytössä ja kaikki liikkuu samaa vauhtia tehoeroista välittämättä. Näissä on siis valmis treeni, jota traineri sitten ohjaa. Sitten on normaaleja yhteislenkkejä, joissa taas johtajaa pitää seurata, jos menee liian kovaa, niin tipahtaa pois lenkistä. Tämä on hyvä ominaisuus, niin yhteislenkit ei muutu kisoiksi.
Lisäksi on kisoja joka lähtöön. Kisoissa vauhdit on kovia, mutta toisaalta kisat on lyhyitä ja kaikki osallistuu vetotöihin. Peesi on vajavaista, joten pääjoukossakin joutuu hommiin. Näissä on power upit käytössä yleensä. Kisojen sisällöissä eli pituudessa, reiteissä, välikireissä yms on paljon vaihtelua. Niiden eroihin ja eri kisatyyppeihin tutustuu pikkuhiljaa. Jokaiselle löytyy kyllä jotain.
Yhteislenkeillä on myös uusi hauska muoto: "Pace Partner" botti. Näitä on muutamalla eri tasateholla ajava robotti Watopiassa. Niiden ympärille kerääntyy yhteislenkkejä ja mukana ajamisesta saa Dropseja normaalia enemmän. Sen voi ottaa kisana, eli kuinka pitkään pysyy mukana tai sitten vaihtelua yksin ajeluun. Vauhdit ainakin valtavat, kun paljon kuskeja jatkuvasti.
Kisoja ja lenkkejä voi selata Companion appissa, Zwift.com sivustolta tai ZwiftPowerista
Meet Up
Itse käytän MeetUp ominaisuutta paljon. Siihen voi kutsua kavereita companion apin kautta. Valitaan kellonaika, maailma ja reitti ja sitten vielä kesto matkana tai aikana. Näiden jälkeen voi sitten valita onko käytössä kisaamisen mahdollistava tulosluettelo (Race results), kuminauha (Keep everyone together) vai piilotetaanko kaikki muut näkyvistä (Meetup-Only View).
Näistä saa rakennettua juuri sellaisen yhteislenkin kuin haluaa. Nykyään monet pienemmät Zwift maailmat on ruuhkaisia, joten silloin muiden piilotus rauhoittaa näkymää. Lisäksi kuminauhan avulla molemmat voi tehdä treenin omilla tehoilla ja silti ajetaan vierekkäin. Treeneihin saa kadenssivaatimuksia ja ohjetekstiä näkyville. Näissä ei kannata välittää nopeuksista, ne on välillä mitä sattuu. MeetUpissa ajellaan yleensä lämmittely simulaationa ja sitten molemmat valitaan yhtä aikaa valikosta treeni ja aloitetaan se samaan aikaan. Treenin jälkeen taas simulaationa jäähdyttelyt. Toimii aivan mahtavasti. Veljen kanssa kun ajellaan kahdestaan, niin kommunikoidaan whatsapp puhelun avulla, mutta isommalla porukalla discord on kätevä. Nyt muuttunut erittäin käteväksi, kun meetuppiin pääsee osallistumaan myöhässäkin. ei tarvitse pilkkoa treeniä Stravassa moneen osaan, vaan voi suoraan aloittaa yhteislenkistä.
Sivukuva kun ajetaan veljen kanssa treeniä. |
Nopeus
Nopeus on Zwiftissä täysin keksitty suure. Nopeudet ovat hieman yläkanttiset verrattuna omiin pihalenkkeihin, mutta uskoisin että niiden matematiikka on hyvin pitävää. Kuskien lukumäärä ja aerodynamiikka+crr tekevät ajosta paljon nopeampaa. Isossa porukassa voi päästä koviinkin vauhteihin pienillä tehoilla pihallakin. Mutta niin isoja porukoita ilman vetovuoroja ei juuri ole olemassakaan. eikä tuulettomia olosuhteita. Zwift nopeutta ja matkaa ei voi millään tavalla verrata Garminin tai Wahoon tarjoamaan lukemaan, joka taas täysin vauhtipyörän nopeudesta kiinni, eli vastuksen ja vaihteen yhteissumma, ei tehoperusteinen. Tämän vuoksi ajelen Zwiftissä melko säännöllisesti myös isompia vuoria, jotta keskinopeudet saa pidettyä kurissa. Lähinnä henkilökohtainen preferenssi, ettei kilometrejä kerry ylimäärin enempää kuin kesällä.
Nousumetrit
Zwiftissä on isoja vuoria ja pienempiä mäkiä. Niiden tuntuma on vain trainer difficulty valinnasta kiinni. Ja vaikka se olisi säädetty täysille, niin sitten vaihteesta kiinni. Mikään (painovoima+kaltevuus) ei vedä kuskia taaksepäin. Eikä siellä ole minimi nopeutta, jolla pysyy pystyssä. Harjoituksia tehdessä mäki on vain maisemaa. Wahoo Kickr Climb nostaa keulaa ja on varmasti kiva, mutta treeneissä se ei toimi ja kisoissa hieman tiellä. Mutta kivaa vaihtelua ja etenkin kisoissa mäet vaativat erilaisia ominaisuuksia, sillä peesihyöty väheenee ja painon vaikutus kasvaa.
Lopuksi
Kannattaa tutustua Zwiftin ominaisuuksiin. Pelkkä ajelu on vähän tylsää. Kisat on etenkin uskomattoman raskaita ja viihdyttäviä. Treenit lisää paljon vaihtelua normaaliin lenkkeilyyn. Monet tykkää ohjatuista yhteislenkeistä. Niihin en ole vielä osallistunut. Nyt kun MeetUpit on helpottunu, niin monilla seuroilla on omia yhteislenkkejä, jotka myöskin suosittuja. Ei kannata ottaa liian tosissaan Zwiftissä ihmisten w/kg lukemia. Eri tehomittarit ja eri trainerit antaa vaihtelevia tehoja ja ihmisten painokin vaihtelee paljon kesällä ja talvella. Toisaalta Zwiftissä on hyvin kova taso nykyään ja kisaaminen on siellä erilaista kuin ulkona. Käyttäjäämärt kasvaneet valvasti 3-4v aikana kun itse siellä ajellut. Aluksi ei oli muutama sata kuskia Watopiassa, nykyään usein yli 20 000 kuskia ajelemassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi