Garmin vapautti 1v sitten cycling dynamics mittaukset muillekin kuin vector3 polkimille. Vaativat tosin Garminin ajotietokoneen. Minulla on Wahoon Elemnt Bolt, mutta sain naapurilta kiltisti lainaan Garmin 530 tietokoneen. Tämä mahdollisti yhdessä treenissä nappaamaan cycling dynamics tiedot Favero Assioma polkimistani. Normaalisti Wahoo näyttää voimatasapainot ja pyörityksen taloudellisuutta yms. Mutta Gaminin koneilla saadaan enemmän dataa irti.
|
Uudet ajokengät: Shimano S-Phyre RC902 |
Ylimääräiset tiedot
Power Phase (PP)
|
PP mittaa voiman tuoton aikataulua ja määrää kaarella |
Platform Center Offset (PCO)
|
PCO mittaa voimavektorin sijaintia polkimen rungolla. |
Näistä kahdesta etenkin PCO kiinnostaa. Olen polvien ja fiiliksen vuoksi tehnyt marginaalista kiilaa oikean jalan päkiä ulko-osan alle. Jostain syystä tämä auttaa pitämään polven suoremmassa ja tuntuu huomattavasti paremmalta. Yleensä noin 3-4 ilmastointiteipin palasta hieman limittäin aseteltuna. Jostain syystä tätä kiilaa en ole tarvinnut vanhemmissa NW kengissä. Klossi on kaikissa kengissä niin takana kun vain voi olla. Kantapää melko lailla neutraalisti suoraan taaksepäin. Askartelin tutun kiilan jo uusiinkin kenkiin, vaikka ne oli kohtuulliset ilmankin.
Kisojen kannalta seisten ajettu aika olisi mielenkiintoista. En näiden takia kuitenkaan Garminin ajotietokonetta ala ostamaan.
Kengät
|
Kengät rivissä. Alla tekstissä selostus kengistä järjestyksessä. Klossin paikan mittasin suorakulmalla pohjan suuntaisesti. |
Northwave Flash GTX Winter Road Shoe 2020 - 45
Työmatkaa varten syyskengät. Yllättävän lämpimät. Jonkin verran olen ajanut myös normaalia lenkkiä. Vedenpitäminen ei aivan mahtava ja hieman lämpöinen yli +5C lämpötiloissa. Pohjan vetelyyden huomaa kovemmassa ajossa. En sit tiedä kuinka paljon haittaa siitä pehmeydestä on. Näihin kenkiin porasin klossille paikan hieman taaemmas. Klossille ei ollut alun perin riittävästi liikutteluvaraa. Lopputuloksesta tuli hyvä. Hyvin ajaneet asiansa työmatkalla ja lenkkeilyssä. Klossin paikka kantapäästä 170mm itse poratuissa reiässä. Kantapää on hieman erilainen ja ilmeisesti paksumpi. Talveksi on sitten varsinaiset talvikengät spd klossilla. Näissä on NW oma kiristin, parempi kuin Mavicin versio, ei kuitankaan vastaa oikeaa BOA:aa.
Shimano S-Phyre RC902 - 44 wide
Uusimmat kengät. Juuri käyttöön otettu. Nyt oli ajatuksena samalla hieman katsoa klossin paikkaa ja kulmaa uusien kenkien vuoksi. Hyvän tuntuiset jalassa, riittävästi tilaa varpaille. Kenkä on lopultakin sopivan kokoinen, vaatii vain hieman totuttelua, kun tähän asti olen aina ajanut hieman nafteilla kengillä jostain syystä. (Näitä kaikkia kenkiä edeltäneet kengät oli Diadorat oli vielä NW kenkiä pienemmät, menivät jo appiukolle.). Laitoin ensin punaiset korkeat holvikaaren tuet, mutta ne oli hieman liikaa. Nyt medium tuki käytössä ja olen siirtänyt niitä reilusti eteenpäin. Näissä kengissä klossin paikkaa saa säädettyä riittävän taakse ja nyt klossin paikka kantapäästä 160mm.
NorthWave Aerator 2006 - 43,5
Kiiltävät, suorastaan häikäisevät. Tom Boonenilla oli samanlaiset. Tosi jäykät. Leveä lesti ja tilaa varpailla. Karvan verran lyhyt. Klossin saa kohtuullisen paikkaan. Vieläkin hengissä. Toimis vaikka läpät auki. Klossin paikka kantapäästä 165mm
Mavic Cosmic Pro Road Shoe 2019 - 44
Nämä ostin Toni&Tonilta, olivat hyvässä alennuksessa ja yllättävän sopivat jalkaan. Ovat olleet nyt jo yli 3 vuotta käytössä. Kantapäät kuluneet sisältä. Ulkopinta vielä priimaa. Näissä ei ole aito BOA, vaan Mavicin oma. Sen löysääminen on tosi hankalaa, aukeaa aina kokonaan. Lisäksi vasemman jalan kiristin ei pysy kovin tiukalla. Klossin paikka kantapäästä 168mm
|
Kaikista oikea puoleisimmat Mavicin pohjalliset hieman käyristyneet. |
Pohjallisista näkee, että kengät ovat melko saman kokoisia, ainoastaan vanhimmat NW Aeratorit selvästi lyhyemmät. Näin iso ero ei kuitenkaan ole, sillä pohjallinen on hyvin väljästi kengässä, toisin kuin muissa. Uusimmat Shimanon pohjalliset eivät ole vielä ehtineet pehmentymään ja senkin vuoksi näyttää pidemmiltä. Mavicit taas melkoisen kierot jo. Shimanot ja Mavicit ovat suoristettuna tasan 285mm mitattuna. Shimanossa kuitenkin selvästi enemmän tilaa varpailla. Vaikka ensimmäiset syyskenkien pohjalliset näyttää saman kokoisilta, on niiden sisätila selvästi isoin.
Vertailu
Eli ajan vakiowateilla ERG modella ja vertailen miltä tehontuotto näyttää noilla parametreillä eri kengillä/klossinpaikoilla. Tärkeimpänä siis tehontuoton vektorin paikka polkimen akselilla. Vaikuttaako pieni kiila siihen ja onko kengissä eroa. Vai vaikuttaako pelkästään fiilikseen.
Protokolla:
5min SST @90%
5min FTP @100%
10s kiihdytys @140%
10s KIRI @200%
Settien väleissä 10min lämmittelyä 70% tehoilla, jolloin kenkien vaihto ja sama uudestaan yhteensä 4 kertaa eri kengillä. Kengät yllä olevassa järjestyksessä
Homma ei toiminutkaan
Eli DCRainmakerin sivuilla oli pienellä sivulauseessa, että Favero ei tarjoakaan tätä PCO dataa polkimistaan. Ei kuulemma ole riittävän validia ja toistettavaa. No tulipahan kuvat ja mittaukset kengistä. Ehkä, jos saan lainaan Vector3 polkimet joltain, niin sitten mitataan PCO ja samalla vaikka tehomittareiden vertailu trainerin avulla yms. Mutta ei tällä kertaa kuitenkaan.
Mitkäs sun talvikengät on ollut? Onko antaa vinkkejä tuolla talvipyöräily kokemuksella?
VastaaPoistaTykkään tosiaan talvi ja syyskengistä erikseen. Molemmat on northwavet, kun niitä sai XXL:stä. Sovittaminen suht tärkeetä, että jää riitävästi tilaa. Talvibuutsit on kuta kuinkin noi: https://www.bikeradar.com/reviews/shoes/mountain-bike-shoes/northwave-raptor-arctic-gtx-winter-boots-review/
Poistaeri malleja on valtavasti. Eihän noi kesää tee, tunnin työmatka menee mulla ilman kengän päällisiä tai mitään. Pidemmillä lenkeillä -10c jälkeen kyl tarviin suojat. Ekstrapohjalliset ja kahdet ohuet sukat mahtuu sisään. Folioo välillä kokeillu, mut en ihan vakuuttunu enää. Tossa joku katsaus mitä oli päällä kylmällä työmatkalla: https://hiilarifillari.blogspot.com/2021/02/kylman-vaikutus-suorituskykyyn.html
Seuraavaksi kokeiluun, tilasin just (vaimolle 😉): https://www.aliexpress.com/item/1005003657471477.html