maanantai 12. heinäkuuta 2021

Keskinopeus yksinkertaistetusti

Kahvihuoneessa ihmiset eivät aina ymmärrä miksi mäki hidastaa keskinopeutta, kun alamäkeenhän pääsee sitten vastaavasti kovempaa. Sama koskee (vasta)tuulta, kun sitähän seuraa sitten myötäinen. 

Tässä yksinkertaistettu siitä miksi näin ei ole.

Suomeksi

Jos ajetaan 10km pätkä edestakaisin vauhdilla 20km/h, niin kesto on tunnin. Jos tuulee reilusti ja menomatkalla vauhti on 10km/h, niin menomatkaan menee jo tunti. Silloin on ihan sama kuinka kovaa tullaan takas. Sama ylämäen suhteen. Jos kiivetään eka 10km vauhdilla 10km/h niin siihen menee jo tunti. Eli edelleen ihan sama kuinka kovaa tullaan alas, niin hitaampia ollaan. Keskinopeus valitettavasti lasketaan käytetyn ajan mukaan, ei matkan. Kovaa vauhtia sama matka menee kovin nopsaan ja hitaasti ajettuna kestää pitkään.


Todisteet

Hieman hienommin ilmaistuna alla on laskurin perusteella tehdyt arviot ajasta ja nopeuksista 


Perusversio ilman tuulta ja mäkeä


Tässä vertailukohta ilman tuulta tai mäkeä






Ajetaan 10km (jyrkkää) mäkeä ylös ja alas


10km@10% jyrkkyydellä tarkoittaa 1000m mäkeä. Eli melkoisen paha nousu.




Edestakainen matka tuulessa

Tässä tuulen vaikutus. 10m/s on tietenkin varsin kova tuuli, mutta halusin helpot luvut.



Esimerkeistä käy hyvin esille ajan kuluminen samalla matkalla. Näitä voisi tehdä loputtomasti eri tehoilla jne. Aloitin vain että millä teholla mäessä ajetaan 10km/h. Käytin samaa tehoa muihin. 



Yhteenveto

Eli selityksille on katetta. Etenkin ylämäki hidastaa kovin. Toki Suomesta ei isoja nousuja löydykkään. Monella muullakin asialla on vaikutusta keskinopeuteen. Risteykset katkaisee aina vauhdin, samoin pyörätiellä ajetaan hiljempaa. Jatkuvat pienetkin nyppylät myöskin kumoaa saavutettua nopeutta. Ja etenkin jos niihin polkee kovempaa, niin rasitusta kertyy. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi