torstai 22. heinäkuuta 2021

Valmistautuminen ISM kisoihin

Kirjoitin vuosi sitten valmistautumissuunnitelmasta SM kisoihin. Ja hieman puihin meni. Nyt ajattelin katsoa miten ISM kisoihin valmistaudun treenien yms puolesta. Matka on lyhyempi ja tasamaata hieman enemmän. Maali samassa paikassa Iso-Syötteen huipulla.


Reitti

Viime vuonna totesin, että tuli liian vähän ajettua hieman yli FTP:n meneviä tehoja. Välihuikonen on sen verran pitkä matkana, vaikka jyrkkiä kohtia onkin vähän, että sitä ei voi tykittää täysiä ylös asti. Ja Stravasta poiketen mäki jatkuu vielä jonkin matkaa, käytännössä näköalatielle asti.

Lähtö Maalimäen juurelta. 4 kierrosta ja sitten maalimäki ylös.

Treenit

Nyt olen ottanut ohjelmaan Seilerin innoittamana varsin klassiset 8 minuutin 105% vedot 4 minuutin palautuksella kertaa 4. Tässä siis tarkoituksena kerryttää hieman yli FTP:n menevää tehoa ja kärsimyksen sietoa.

Muuten treenit eivät ole tähän kisaan tähdänneet. Eikä varsinaisesti nämäkään vedot, mutta tässä oli hyvä syy muuttaa hieman vo2max treeniä.

Nopeasti kroppaa tottuu. Ekassa treenissä tein 3 * 8min ja jo toisella kerralla kaikki 4 toistoa. Tehotkin oli karvan kovemmat ja sykkeet matalammat. Mutta vo2max treenit kyllä kuluttaa. Palautuminen näistä kestää pitkään. Yleensä treenit saa nukkumaan sikeästi, mutta näiden jälkeen seuraava yö on rikkonaisempaa.


Kisatauko


SM kisat meni ihan kivasti, siitä sai hyvää fiilistä. Kuitenkin työkiireiden ja hieman kaukana olevien (etappi)kisojen vuoksi en päässyt heinäkuussa yhtään kisaa ajamaan, joten kisakunto on hieman arvoitus. Harmittaa oikein, kun olen valittanut, että heinäkuussa ei järjestetä kisoja, niin sitten itse jätän osallistumatta. Mutta onpahan ollut aikaa treenata.

SM kisojen jälkeen tein pari viikkoa FTP vetoja. Näissä huomasin, että kynnys on tainnut hieman nousta. Tämän pienen kynnysjakson jälkeen siirryin Vo2max treeneihin. Ensin 5min kova-alkuiset vedot. Sitten näitä Seilerin 8 minuutin vetoja. Treenitaukoa en nyt ole pitänyt lainkaan. Lomallakin yritin pitää treenitunnit ennallaan.

Nyt kun työt jatkuivat, niin treenitunnit nousseet runsaan työmatkapyöräilyn vuoksi. Tehot pysyneet ennallaan eli kroppa tykkää edelleen määrästä.

Aikataulu

Hotelli varattiin jo ajat sitten. Matkataan vaimon kanssa ja lapset jää hoitoon. Tarkoituksena taas ajaa autolla lauantaina aamutuimaan. Ja kotiin sunnuntaina illasta kisan jälkeen. 

Startti on sunnuntaina vasta klo 12:45, joten aamupalan ehtii syömään rauhassa. Ja hieman lounastikin täytyy ottaa. Kisa on vain 4 kierrosta eli 107km. Juomahuoltoa ei juuri tarvitse 2,5h ajalle. Varmaankin otan selkään taas kolmannen pullon, niin ei tarvii stressaa huoltopaikalta pullon saamisesta ja sitten porukan kiinniajosta. Toinen vaihtoehto on aeroasu ja pullo huollosta. Katsotaan kumpaan päädyn.


Kisan kulku

Samassa lähdössä ajaa m30-40 ja lisäksi m40-45 luokat. Viime vuoden ISM kisoihin verrattuna reittiä helpotettu poistamalla Särkivaaran nousu Syötetien pohjoispäästä ja samalla sieltä myös 180 asteen käännös. Viime vuonna millään joukkueella ei ollut montaa kuskia. Tänä vuonna uskoisin, että enemmän väkeä tulee reilusti viivalle, kun kaikki kisat ei ole sumpussa samassa paikassa. Viime vuoden SM kisoihin taas helpotusta koko edes takaisin ajettu tasamaa.

Ekat 20km tasamaata ajellaan varmaan puolirauhassa eli iskutusta ja pehmitystä. Saa nähdä millainen 180 asteen täyskäännös mahtaa olla. Siinä kaikki joutuu yhtä lailla hommiin ja luonnollinen paikka saada porukkaa katkeamaan. Kuitenkin ekaan mäkeen voisi kuvitella iskettävän kuten viime vuonna ilmeisesti tehtiin. Siinä saa putoamaan turhan painolastin. Sen jälkeen hieman pienemmässä porukassa tilanteen mukaan. 4 Välihuikosta ja loppunousu varmistaa sen, että pitkään "loppukiriin" voi panostaa. Mutta nousut ovat hyvin luonnollisia paikkoja päästä pienessä porukassa hatkaan. Lisäksi reitti on sen verran lyhyt, että pitäisi jaksaa kohtuullisesti. Viime vuoden Stravakäyriä kun kurkkii, niin mäissä ajettu varsin tasainen 5w/kg luokkaa oleva vauhti. Se ei tietenkään ole tasainen vauhti, vaan sisältää kiihdytyksiä yms. Tämä toistui monilla ainakin ekaan ja vikaan mäkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi