torstai 15. heinäkuuta 2021

Työmatkan autuus

Työmatkapyöräilystä on tullut rakas tapa. Se on myös iso osa treenimäärääni. Aloitin jatkuvan työmatkapyöräilyn noin 5v sitten. Sitä ennen ajoin vain satunnaisesti. Ihmettelin aluksi, kuinka ihmiset viitsii tulla fillarilla töihin. Sitten huomasin, että sehän on yllättävän virkistävää. Tämän jälkeen alkoikin sakkolenkki työmatkalla. Meillä on vain yksi auto, joten ajan töihin satoi tai paistoi, pakkasrajaa ei ole. Onneksi työmatkapyöräily mahdollista pukeutumisen, työaikojen, matkan yms vuoksi.


Fillari

Ajoin ensimmäiset 3v vanhalla tuunatulla mummopyörällä. Vaihdoin pystyn tangon suoraksi XC tyyppiseksi tangoksi ja stemmin 130mm versioon. Satulana ikivanha Selle Italia Flite. Riisuin pyörästä tarakan, mutta jätin lokasuojat ja etukorin. Tukijalka myös lähti mäkeen. Fillari on edelleen satunnaisessa käytössä. Se on yllättävän hyvä ajaa. Rulla kuin mikäkin. Paljon parempi kuin vaimon kaupunkifillari. Ja mitään huoltoja tms ei ole tehty yli 20 vuoteen. Ja kilometrejä on kertynyt aivan valtavasti. Fillarin huono puoli on 584 vanteet, niin nastarenkaita ei löydy helposti. Taakse talvea varten Suomi Tyres 120 ja eteen erillinen pienempi 26" kiekko Schwalbe marathon 240 renkaalla.

Vanha työmatkapyörä. Nopeempi kuin kuvittelis


Nyt ollut On-One Space Chicken Rival osasarjalla. Toiset kiekot ostin viime talveksi renkaiden vaihtelua helpottamaan. Irrotettava tarakka laukulla on älyttömän hyvä. Laukku on nopea kliksauttaa irti ja siinä kulkee kaikki tarvittava. Ei tarvii kantaa reppua. Tarakka on myös varsin nopea irroittaa normaaleita lenkkejä varten. Muuten fillariin ei ole juuri päivityksiä tullut tehtyä. 120mm stemmin laitoin. Kahdet kiekot on älyttömän kätevät, kun nyt voi vaihdella kesällä sliksien ja GG-kumien välillä. Talvella nastarenkaiden ja GG renkaiden välillä vaihtelu helppoa.




Kuutamokuva



Määrä

12kk aikana olen pyöräillyt:

  • Matkana yhteensä 20 220km, josta työmatkaa 5425km Eli 27%
  • aikana yhteensä 667h, josta työmatkaa 225h eli 34%

Työmatka muodostaa hyvin ison osan kokonaismäärästäni. Työmatkat ajan hyvin kevyesti. Sykkeet aina alle 110bpm. Saan tästä erinomaista pk0/pk1 tunteja. Eivät rasita kovin, mutta ei ne nyt ihan seisoskeluakaan ole. Lenkit ajan kevyesti kahdesta syystä, jotka ovat Seiler ja suihku. Eli polarisaation vuoksi tarvitaan kevyttä ajoa. Työmatkalla tulee mukavaa ajelua, ei rasita liikaa, mutta tunteja kertyy. Ei toki valtavasti kerrallaan, mutta tunti kerrallaan on kohtuullinen aika ja jatkuvasti toistuvat kerryttävät saldoa. Suihkun vuoksi ajan myös rauhassa. En halua hikoilla ja käydä suihkussa. Töissä kyllä on hyvä suihkumahdollisuus jne. Mutta tämä taas olisi pois ajoajasta jne. Ajan tosiaan sen verran kevyesti, että ei tule hiki, enkä haise pahalle. 


Kevyt ≠ hiljaa

Keskinopeudet nyt uudelle reitillä olleen 27,5-29km/h @ 106-110bpm. Eli sykkeet pysyy matalana, mutta vauhti ihan kelvollinen kuitenkin. Etenkin kun ottaa huomioon, että fillarissa ei ole mitään aeroa. Puutarhaletkumaiset 32mm renkaat ja isohko painava laukku tarakalla. Pyöräteillä vauhti hieman matalampi. Tehomittari ollut käytössä välillä, viimeksi leirin aikaan. Tehot pyörivät 160-180w välillä. Matalasta prosentuaalisesta rasituksesta, mutta kohtuullisesta vauhdista johtuen lenkki menee kevyesti. Eli ylämäkiin on vara hieman puristaa ja matka tosiaan etenee. Jos yrittäisin ajaa 50% tehoilla alle 200w FTP:llä niin eteneminen olisi jo paljon hitaampaa ja hiki tulisi helpommin, kun mäkiin ja vastatuuleen teho nousee väkisin.


Tässä uusi reitti. Paljon nopeampi ja mukavampi. Mutta matkaa ei voi säätää. Täällä vanha



Virtuaalityömatka lomalla

Lomallakin ajan "työmatkan". Tähän syynä on verensokereiden tasaisena pitäminen ja tuntien kerääminen. Kuitenkaan iltalenkkejä ei voi juuri pidentää, kun sitten nukkuminen kärsii. Näissä ajan vilpolassa katoksen suojassa. Yleensä 180-200w ERG. Tuntuu raskaammalle ja onhan se toisaalta hieman. Henkisesti myös kovin erilaista.


Suosittelut

Työmatkavaatteet on tärkeitä. Kyseessä on ympärivuotinen kaikenlaisessa säässä tehtävä matka. Erilliset lasit, kypärä, kengät jne verrattuna normilenkkeihin. Vanhatkin kelpaa, mutta samoilla ei pärjää, kun aina märät jne. Tankorukkaset on älyttömän hyvät talvella. Syys ja talvikengät pelastaa kengänpäällisten kanssa pelaamiselta. Lisäksi tarakkalaukku on mahdottoman kätevä. En suostuisi repun kanssa ajamaan. Vaimo kokeili kerran loman aikana ja pyysi seuraavaksi päiväksi tarakkaa 😉. Työmatka ei myöskään ole kisa, mutta perille on päästävä aikataulussa. Tämän vuoksi suosittelen varmoja kumeja. 

Työmatkaturvallisuus


Tulevaisuudessa

Setti on suhteellisen hyvässä kunnossa. Harkitsin uusi "puhkeamattomia" Tuboliton sisärenkaita GG renkaisiin. Ohut sadetakki kisoja ja joskus työmatkaakin varten olis kiva. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi