torstai 28. toukokuuta 2020

Maantiefillari

Fillarit on aina olleet mulle enemmän työvälineitä kuin arvoesineitä. Ehkä senkin puolesta, että koskaan ei ole ollut erityisen kallista tai hienoa fillaria. Uuden pyörän hankintaa olen pohtinut, mutta en vielä kovin vakuuttunut sen hyödystä. Aerorunko voisi hieman nopeuttaa, mutta ei kaikki ammattilaisetkaan niitä käytä. Sama juttu sähkövaihteiden ja levyjarrujen kanssa. Oishan ne kivoja, mutta eivät todellakaan välttämättömiä. Kiekot vois olla paremmat, mutta nykyisetkin testien mukaan vähintään kohtuulliset ja alumiinijarrupinta pitää todella hyvin. Fillari on kohtuullisen kevyt, polkimien kanssa 7,4kg.

Kisapyöränä on 2016 vuosimallin CANYON Ultimate CF SL 9.0 aero. Fillarissa on 6800 sarjan mekaaninen Ultegran osasarja, vannejarrut, alumiinijarrupintaiset Mavicin Cosmic pro carbon exalith aerokiekot. Eli kaikkea mahdollista vanhanaikaista.


Kiekot on 52mm korkeat alumiinisella jarrupinnalla olevat kiekot, joissa on hiilikuitua lähinnä aerokuorena eli ei ole kantavaa rakennetta. Hyvin kapeat ja täysin V-mallinen profiili. Painoa on vain 1620g. Aerotesteissä pärjääminen ollut kuitenkin vanhanaikaisuuteen nähden yllätävän hyvä.

Käytän titaanisia kevennyslinkkuja. Säästää yli 50g painossa, eikä maksa juuri mitään.
Päällirenkaina 25mm Contin Gp5000 ja sisäkumeina Michelinin latexit, joissa venttiilin pituus riittää juuri ja juuri ilman jatketta. Päälli- ja sisärenkaiden pitäisi rullata varsin hyvin testien perusteella. Paino vähintään kohtuullinen ja kestävyys/pistosuojaus erinomainen. Latexisisurit on melko kevyet ja etenkin rullaavuus erinomainen, kestävyyden pitäisi olla myös parempi kuin butyyliversioissa. Joutuu pumppaamaan joka lenkille, mutta aika pieni haitta.

Minulla on käytössä Jagwiren kaapelit ja kuoret. Jarruissa link-versiot, jotka taipuu paremmin, eivätkä puristu kasaan. Vaihdepuolella normaaleilla kuorilla olevat Jagwiret. Shimanon vaijereista en niin välitä, niiden pinta rispaantuu aivan välittömästi.

Rattaat oli valmiiksi 52/36, mutta 36 piikkinen eturatas oli hieman liian pieni lenkkivauhteihin, joten vaihdoin sen 39 hampaiseen. Se ei ole tarkoitettu 52 hampaisen kanssa käytettäväksi, mutta ihan hyvin toiminut. Isompaa eturieskaa en ole raaskinut vaihtaa 53 versioon, kun vanhassa vielä kilometrejä jäljellä.

Canyonissa oli vakiona aivan käsittämätön Acrosin kiilalla toimiva ohjainlaakerin ylähattu. Se oli 1,5cm korkea, painava ja hankala käyttää. Tämän häkkyrän ansiosta stemmin vaihdon pitäisi olla helpompaa, kun ohjainlaakerin kireys pysyisi sen alla hyvänä. Sitä joutui kuitenkin kiristämään silti. Sen säätäminen toki onnistui kun homman oppi, mutta en nähnyt mitään etua. Ostin tilalle sitten Slam that stem laakerihatun ja normaalin 1,25" keulaputken sisään tulevan kiilan. Kiilan otan kiristyksen jälkeen pois. En tykkää kantaa turhia grammoja ajaessa. Slam that stemmillä sain ajoasentoa reilusti alemmas.

Stemmin on vaihtunut pariin kertaan ja nyt 120mm mittainen versio käytössä. Ehkä 130mm seuraavaksi :) Savupiippua en ole viitsinyt katkaista ihan jälleenmyyntiarvon vuoksi.

Tanko on vaihtunut kertaalleen. Fillarin mukana tuli 42cm compact -mallinen tanko. Siinä ei suurempaa vikaa ollut. Halusin perinteisemmän tangon pidemmällä reachilla ja syvemmällä dropilla. Syntace racelite tangon ostin käytettynä kun oli juuri sopiva ja halvalla. Nykyään kun kaikki haluaa compactin tangon. Tanko on 40cm leveä. Tankoteippinä reitetty korkkinen Deda Traforato.

Satulana tottunut käyttämään Selle Italia SLR satulaa jo hyvin pitkään. Mukana tuli Fizikin antares, mutta sen muoto ei ollut mieleinen vaikka pitkään yritin kyllä totutella. Oli kuin omaan nojatuoliin istahtaisi, kun sain tutun satulan takaisin. Satulan nokkaa pidän noin 6cm keskiön takana ja korkeudella 75,7cm, kohtuullisessa etukenossa. Kulma on noin 6º. Monet vannoo satulan vaaterissa pitämiseen. Mutta kun ajaa syvältä alaotteelta, niin satulan nokan alaspäin pitäminen auttaa kyllä huomattavasti siedettävyyttä. Satulasta tankoon droppia on 12cm

Takavaihtajan rissat vaihdoin kertaalleen. Ostin huvikseni Tacxin keraamiset ultegran omien sijasta. En tiedä oliko mitään hyötyä, ultegrat ois ollu hienomman näköiset kyllä. Ylikokohirvitykset ei kuulu maantiepyöriin...

Pullotelineinä oli Eliten custom race eli niin perus kuin olla voi. Toimineet hyvin, yhtään pulloa ei tippunut. Nyt  hieman hemmottelin itseäni ja tilasin Elite vico carbon telineet, jotka taas muutaman gramman kevyemmät ja ainakin kauniimmat.

Polkimina on palvellut jo yli 2 vuotta Faveron Assiomat. Erinomaisesti testeissä pärjänneet tehopolkimet. Päivityksiä tullut kivasti silloin tällöin. Olen ollut tosi tyytyväinen niihin. Aiemmin oli Time rxs polkimet, joita ei enää kukaan käytä. Nekin oli mainiot ja kevyet polkimet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi