Skootterin peesaamisesta teki raskasta etenkin sen käyttäytyminen ylämäessä. Skootterin alkuvauhti ei ole mikään ihmeellinen, mutta se ei hidastu ylämäen edetessä. Fillarilla normaalisti mäkiin runtataan hyvä alkuvauhti ja sitten vauhtia hieman himmataan. Mutta skootterin kanssa taas jarrutellaan aluksi ja kiritään mäen päällä, jotta pysyy peesissä. Vaimo löysäsi ehkä karvan verran turhankin paljon alkumatkasta ylämäissä, mutta toisaalta tässä treenissä ei uskalla aivan maksimia hakeakaan irti kropasta, ettei vaan satu vahinkoja.
Reitiksi valitsin mahdollisimman tasaisen siivun minimaalisella määrällä risteyksiä. Vaimolle laitettiin nippusiteillä fillarin mittari navigaattoriksi. Skootterikuskilla meinasi pää ja paikat puutua pahemmin kuin mulla 🤯. Treenin lopuksi oli ongelmana saada KOMit pois näkyvistä. eBike yms olisi tilastoituneet väärään paikkaan. Samoin private tai followers muotoon laitettuna taas muut eivät olisi nähneet lenkkiä ja koen että treenien on hyvä näkyä "julkisuuden" henkilönä. No sitten sain merkattua treenin virtual ride muotoon, jolloin kartta kyllä hävisi, mutta mut tiedot pysyivät.
Strava. Loppuun tein 2min@370w jolla jätätin skootterin ennen vikoja liikennevaloja |
Tarkkaakin tarkempi treenianalyysi
Alla muutama käppyrä joita käytän treenin tulkintaan. En jokaista joka kerta tietenkään käytä, vaan hieman tarpeen mukaan.
Ekana on käyrä tästä motorpacing -treenistä ja sitten joiltain osin saman tyyppisestä toisesta treenistä vertailuun. Se oli pitkä lenkki, jonka keskellä tein 90min@300w tasatehoisen vedon.
Ensin on kaksi käyrää tehojakaumasta, jotka näkee Stravasta helposti. Niistä pystyy jo päättelemään paljon treenin tyypistä.
1) Absoluutinen 25w tehojakauma
90min@300w, samantapainen +300w määrä, muta jakauma hyvin erilainen. |
2) Suhteellinen tehoaluejakauma
Zone distribution taas näyttää yhdellä silmäyksellä mitä on tullut tehtyä. Tässäkin tasaisesti z5-z6-z7 alueita isot määrät |
Sitten vähän tarkempaan analyysin käytän muiden treenialustojen välineitä:
5) Intervallien määrä ja jalkojen tasapaino
Vasemmalla intervallien lukumäärät, joka kertoo myös, että kiihdytyksiä tuli paljon. Oikealla Wahoo appin jalkojen tasapainot ja pyörityksen hyötysuhteet, joita aina kurkin välillä. |
4) Syke/Teho suhde
Intervals.icu sivustolta tykkään teho/syke suhteesta. Aerobic decoupling vain 2% eli sykkeet ei nossu loppua kohti tehoihin nähden. |
Tässä QA-käppyrä treenistä. Huomaa, kuinka paljon hajontaa tulee skootterin peesissä verrattuna omaan tasaiseen vetoon (alempi kuva). Etenkin tavoitellulla QI alueella hienot 16% vs 1%.
Skootterin peesaus QA. Huomattavan kisankaltainen laaja hajonta. Paljon kynnyksen yläpuolista tehoa niin hitaalla kuin nopealla kadenssilla |
Yksin ajettu tasaisen kova veto. Pisteet menee huomattavan pienelle alueelle luonnostaan. Ei juuri vedon keskitehon yli meneviä tehopiikkejä. |
6) Fiilikset
Fiiliksiä en yleensä kirjaa mihinkään ylös. ehkä olis hyvästä, mut ei tuu tehtyä. Ehkä näkis sit jälkikäteen onko ollut huonoa fiilistä putkeen monesti jne. Kuitenkin lenkki oli jopa suht helppo. Ajon jälkeen olin lähes pettynyt, kun en ollut aivan puhki. Mutta kun katsoi dataa, niin treeni sinällään kyllä onnistui just niin hyvin kuin vain pystyy. Eikä tosiaan siinä skootterin perässä voi aivan täysiä ajaakaan turvallisuus syistä.
Yhteenveto
Näistä eri analyysityökaluista tutkimalla nähdään, että treeni oli varsin hyvä, vaikkei niin ihmeelliselle tuntunutkaan. Eli saatiin mitä haettiin. Tärkein tavoitehan motorpacingissä yleensä on saada vauhtia jalkoihin ja hermotusta peliin. Nämä molemmat toteutui kun 100km keskari oli 45kmh ja tehohajontaa hienosti. Eikä menty edes äärirajoilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi