Ostin syksyllä monen vuoden pähkäilyn
jälkeen GG fillarin. Siihen asti ajoin työmatkat aamuisin vanhalla
mummopyörällä, jossa ajoasento oli kustomoitu ja lukkopolkimet
laitettu. Se fillari rullasi yllättävän hyvin ja oli oikeastikin
(suhteellisen) hyvä ajaa. Vaihteita oli kolme, pitkät lokarit ja
etukori. Kaikki mitä kilpapyöräilijä voisi toivoa. Vai oliko
sittenkään...
Pähkäilin työmatkakäytön vuoksi
CX, mtb ja GG fillareiden välillä. MTB olisi kiva ekstralenkkien ja
rennomman ajoasennon vuoksi ja toki talveksi saisi kunnon nastat. CX
pyörän etuna olisi taas ollut CX kisaamisen mahdollistuminen ja
maantiepyörämäisyys. GG:ssä taas oli sitten lopulta molempien
edut. Lisäksi pähkäilin, että varsinaisia mtb lenkkejä ei
kuitenkaan ehtisi niin paljoa ajamaan. Olen maantiepyöräilijä,
joten muukin fillarointi saisi tukea sitä mahdollisimman hyvin.
Lisäksi GG fillarilla näköjään pääsee vaikka missä maastossa.
Skodamiehenä olin ostamassa
Canyonin alumiinista GG fillaria, mutta niitä ei ollut tarjolla.
Lopulta päädyin tilaamaan Briteistä Planet-X kaupasta On-One Space
Chicken Rival osilla. Pyörä on tietenkin levyjarruilla ja 1x vaihteistolla. Maastokäytössä välitykset vois olla hieman lyhemmätkin jyrkimmissä mäissä, mutta toistaiseksi reisi riittänyt. Painoa oli tasan luvatut 9,4kg. Fillarin hintaan kanattaa huomioida muutama
lisä. Jarrujen vaihdosta eurooppalaiseen järjestykseen peritään
ekstraa ja samoin muutamasta muusta pikkujutusta. Mutta toisaalta
stemmin pituutta yms. pystyy helposti säätämään tilatessa.
Fillari on ensisijaisesti työmatkakäyttöön, joten hiilikuiturunko
ei ollut välttämättömyys, mutta sellainen nyt kuitenkin tuli.
Lokasuojia suunnitelin aluksi, mutta totesin, etten niitä tarvitse.
Vaihdan töissä kuitenkin vaatteet ja uudet talvipyöräilykengät
pitää elementit tehokkaasti ulkopuolella. Planet X:stä tilasin
samalla uuden tankoon kiinnitettävän pyörävalon, niin ei tarvii
johtojen kanssa pelata. Lisäksi tempokypäränä (ei työmatkatempoon
vaan kesäksi, kun maksoi kokonaiset 39€). Erikseen tilasin
Saksasta muiden tavaroiden yhteydessä satulatolppaan kiinnitettävän
irtotarakan ja siihen lukittavan laukun. Laukku toimii todella hyvin,
mahtuu justiinsa eväät ja kauluspaita + pikkusälää. toimii samalla myös takalokarina. Laukkuun
kiinnitin takavaloksi XXL:stä aikanaan tulleen johdollisen tehokkaan
vilkkuvalon.
Työmatkaversiona romanttisesti kuutamossa |
Helposti vaihdettava irtotarakka ja laukku toimivalla pikakiinnityksellä |
Fillarin mukana tuli
ensiasennusrenkaina Panaraerin Comet Hardpack 38mm jäykät renkaat.
Niillä ajoi ihan sujuvasti maastossa ja maantiellä. Nyt alkaa
nappulat olemaan hieman kuluneita reilun tonnin jäljiltä. Seuraavaa
rengastusta jo pohdin kesäksi, ehkä hieman sliksimpi Schwalbe
G-one? Sisärenkaiksi innostuin päivittämään Tubolitot. Onpa
kummallisen oloiset sisurit, mutta ei suurempaa vikaa. Yksi kyllä
meni puhki, mutta veikkaisin enemmänkin madaltuneista nappuloista ja
tappajasepelistä johtuvaksi.
Talvirenkaita pohdin tarkkaan ja
päädyin eteen laittamaan Continentalin 240 contact spike 42mm
renkaan. Se rullaa hieman paremmin ja muutenkin nopeamman tuntuinen
kuin Schwalben marathon winter. Taakse ostin 45nrth gravdalin. Se
onkin melkoinen traktorin rengas ja hieman kapeampi 38mm
leveydellään. Tarkoitus oli, että takana olisi vetopitoa talvella
maastossa möyriessä.
Rengastilaa fillarissa on lähes
loputtomasti 700x50mm menisi heittämällä eteen. Taaksekin paljon
mahtuisi. 650B kiekoille en näe tarvetta näillä tilavuuksilla.
Eturenkaan tila ja kuvio |
Takarenkaan tila ja kuvio:
Työmatkalle laitan tarakan ja lenkille
otan sen pois ja laitan tilalle satulalaukun+ass-saverin. Muuten ei
tarvii säätää. Vaihteet meni jumiin melko helposti, mutta
helppokikka niiden hoitamiseen oli ilmastointiteippi keskiön alle,
kun vaijerit siellä himpun näkyvillä. Etulevyjarrupala kului ja
alle kuukaudessa ja laitoin tilalle hieman kovempaa, nyt löytyi
sitten tuttu vinkuminen. Soittokellon ostin Prismasta, mutta pitää vielä tilata Saksasta parempi, kun oli tarkoitettu kapeammalle tangolle.
Suurempia päivityssunnitelmia ei ole.
Toiset kiekot nastoja tms varten olisi joskus ehkä kiva, mutta ei
välttämätön. Mitään hienosteluosia en ajatellut ostaa, kun aika
puhtaasti työkalu kyseessä. Päällikumeja tarvitaan, ehkä ne 33mm
CX kumit ensi syksyksi. Tanko+stemmi+satulatolppa on hyvin
perustavaraa, mutta toimivia. Tangossa on pieni flare ja leveyttä
42cm. Näiden päivytyksellä en näkisi suurta etua.
Ajoasento on riittävä nyt.
Ohjauskulmista en osaa sanoa muuta kuin aluksi tuntui hyvin
junamaisen vakaalle maantiepyörän jälkeen. Maastossa pääsen
menemään joka paikassa. Varpaat ottaa eturenkaaseen kiinni, mutta
niin tekee kyllä joka fillarissa. Pidän klossia melko takana, joten
osittain varmasti senkin vuoksi. Olen ollut todella tyytyväinen fillariin ja huomannut miten mukavaa onkaan ajaa maastossa. Hiekkatietkin toki menettelee. Tuonut mukavaa vaihtelua harjoitteluun ja lisäksi mukavoittanut työmatkaa.
Näkyvyys työmatkoilla on aivan
ensiarvoista ja sen vuoksi on etuvalo, takavalo, heijastinliivi.
Nastarenkaiden kyljessä on myös heijastinnauhat. Rumiahan ne on,
mutta kärsin mieluusti, kun lisäävät näkyvyyttä edes himpun.
Kypärävalokin on, mutta käytän sitä vain lähinnä vanhan
työmatkapyörän kanssa. Toki jos pimeällä lähtisin lenkille,
niin ottaisin sen toiseksi valoksi. Kevyenliikenteen väylällä
tankovalo suunnattuna sopivasti alaspäin on muita kohtaan mukavin,
kypärävalot häikäisee vastaantulijoita helposti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi