sunnuntai 22. joulukuuta 2019

GG fillari


Ostin syksyllä monen vuoden pähkäilyn jälkeen GG fillarin. Siihen asti ajoin työmatkat aamuisin vanhalla mummopyörällä, jossa ajoasento oli kustomoitu ja lukkopolkimet laitettu. Se fillari rullasi yllättävän hyvin ja oli oikeastikin (suhteellisen) hyvä ajaa. Vaihteita oli kolme, pitkät lokarit ja etukori. Kaikki mitä kilpapyöräilijä voisi toivoa. Vai oliko sittenkään...

Pähkäilin työmatkakäytön vuoksi CX, mtb ja GG fillareiden välillä. MTB olisi kiva ekstralenkkien ja rennomman ajoasennon vuoksi ja toki talveksi saisi kunnon nastat. CX pyörän etuna olisi taas ollut CX kisaamisen mahdollistuminen ja maantiepyörämäisyys. GG:ssä taas oli sitten lopulta molempien edut. Lisäksi pähkäilin, että varsinaisia mtb lenkkejä ei kuitenkaan ehtisi niin paljoa ajamaan. Olen maantiepyöräilijä, joten muukin fillarointi saisi tukea sitä mahdollisimman hyvin. Lisäksi GG fillarilla näköjään pääsee vaikka missä maastossa.

Skodamiehenä olin ostamassa Canyonin alumiinista GG fillaria, mutta niitä ei ollut tarjolla. Lopulta päädyin tilaamaan Briteistä Planet-X kaupasta On-One Space Chicken Rival osilla. Pyörä on tietenkin levyjarruilla ja 1x vaihteistolla. Maastokäytössä välitykset vois olla hieman lyhemmätkin jyrkimmissä mäissä, mutta toistaiseksi reisi riittänyt. Painoa oli tasan luvatut 9,4kg. Fillarin hintaan kanattaa huomioida muutama lisä. Jarrujen vaihdosta eurooppalaiseen järjestykseen peritään ekstraa ja samoin muutamasta muusta pikkujutusta. Mutta toisaalta stemmin pituutta yms. pystyy helposti säätämään tilatessa. Fillari on ensisijaisesti työmatkakäyttöön, joten hiilikuiturunko ei ollut välttämättömyys, mutta sellainen nyt kuitenkin tuli. Lokasuojia suunnitelin aluksi, mutta totesin, etten niitä tarvitse. Vaihdan töissä kuitenkin vaatteet ja uudet talvipyöräilykengät pitää elementit tehokkaasti ulkopuolella. Planet X:stä tilasin samalla uuden tankoon kiinnitettävän pyörävalon, niin ei tarvii johtojen kanssa pelata. Lisäksi tempokypäränä (ei työmatkatempoon vaan kesäksi, kun maksoi kokonaiset 39€). Erikseen tilasin Saksasta muiden tavaroiden yhteydessä satulatolppaan kiinnitettävän irtotarakan ja siihen lukittavan laukun. Laukku toimii todella hyvin, mahtuu justiinsa eväät ja kauluspaita + pikkusälää. toimii samalla myös takalokarina. Laukkuun kiinnitin takavaloksi XXL:stä aikanaan tulleen johdollisen tehokkaan vilkkuvalon.

Työmatkaversiona romanttisesti kuutamossa

Helposti vaihdettava irtotarakka ja laukku toimivalla pikakiinnityksellä

Fillarin mukana tuli ensiasennusrenkaina Panaraerin Comet Hardpack 38mm jäykät renkaat. Niillä ajoi ihan sujuvasti maastossa ja maantiellä. Nyt alkaa nappulat olemaan hieman kuluneita reilun tonnin jäljiltä. Seuraavaa rengastusta jo pohdin kesäksi, ehkä hieman sliksimpi Schwalbe G-one? Sisärenkaiksi innostuin päivittämään Tubolitot. Onpa kummallisen oloiset sisurit, mutta ei suurempaa vikaa. Yksi kyllä meni puhki, mutta veikkaisin enemmänkin madaltuneista nappuloista ja tappajasepelistä johtuvaksi.

Talvirenkaita pohdin tarkkaan ja päädyin eteen laittamaan Continentalin 240 contact spike 42mm renkaan. Se rullaa hieman paremmin ja muutenkin nopeamman tuntuinen kuin Schwalben marathon winter. Taakse ostin 45nrth gravdalin. Se onkin melkoinen traktorin rengas ja hieman kapeampi 38mm leveydellään. Tarkoitus oli, että takana olisi vetopitoa talvella maastossa möyriessä.
Rengastilaa fillarissa on lähes loputtomasti 700x50mm menisi heittämällä eteen. Taaksekin paljon mahtuisi. 650B kiekoille en näe tarvetta näillä tilavuuksilla.
Eturenkaan tila ja kuvio
 Takarenkaan tila ja kuvio:




Työmatkalle laitan tarakan ja lenkille otan sen pois ja laitan tilalle satulalaukun+ass-saverin. Muuten ei tarvii säätää. Vaihteet meni jumiin melko helposti, mutta helppokikka niiden hoitamiseen oli ilmastointiteippi keskiön alle, kun vaijerit siellä himpun näkyvillä. Etulevyjarrupala kului ja alle kuukaudessa ja laitoin tilalle hieman kovempaa, nyt löytyi sitten tuttu vinkuminen. Soittokellon ostin Prismasta, mutta pitää vielä tilata Saksasta parempi, kun oli tarkoitettu kapeammalle tangolle.

Suurempia päivityssunnitelmia ei ole. Toiset kiekot nastoja tms varten olisi joskus ehkä kiva, mutta ei välttämätön. Mitään hienosteluosia en ajatellut ostaa, kun aika puhtaasti työkalu kyseessä. Päällikumeja tarvitaan, ehkä ne 33mm CX kumit ensi syksyksi. Tanko+stemmi+satulatolppa on hyvin perustavaraa, mutta toimivia. Tangossa on pieni flare ja leveyttä 42cm. Näiden päivytyksellä en näkisi suurta etua.

Ajoasento on riittävä nyt. Ohjauskulmista en osaa sanoa muuta kuin aluksi tuntui hyvin junamaisen vakaalle maantiepyörän jälkeen. Maastossa pääsen menemään joka paikassa. Varpaat ottaa eturenkaaseen kiinni, mutta niin tekee kyllä joka fillarissa. Pidän klossia melko takana, joten osittain varmasti senkin vuoksi. Olen ollut todella tyytyväinen fillariin ja huomannut miten mukavaa onkaan ajaa maastossa. Hiekkatietkin toki menettelee. Tuonut mukavaa vaihtelua harjoitteluun ja lisäksi mukavoittanut työmatkaa.

Näkyvyys työmatkoilla on aivan ensiarvoista ja sen vuoksi on etuvalo, takavalo, heijastinliivi. Nastarenkaiden kyljessä on myös heijastinnauhat. Rumiahan ne on, mutta kärsin mieluusti, kun lisäävät näkyvyyttä edes himpun. Kypärävalokin on, mutta käytän sitä vain lähinnä vanhan työmatkapyörän kanssa. Toki jos pimeällä lähtisin lenkille, niin ottaisin sen toiseksi valoksi. Kevyenliikenteen väylällä tankovalo suunnattuna sopivasti alaspäin on muita kohtaan mukavin, kypärävalot häikäisee vastaantulijoita helposti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi