tiistai 21. joulukuuta 2021

Työmatkapyörä

Vai GG pyörä? Vaimolle perustelin sen hankintaa molemmilla (työmatka + GG) kriteereillä. Työmatkailu tarkoitti, että kallis hifistelyfillari ei tulisi kyseeseen (😝). Gg fillarit olivat juuri yleistyneet. Niissä oli erityisenä parannuksena huomattava lisätila renkaille, kiinnikkeet lokareille ja hieman romuluisempi rakenne ylipäätänsä. Työmatkalla renkaiden lisätila on tärkeä talven nastarenkaiden vuoksi ja GG ajossa maastopätkillä. Rengastilaa tarvitaan myös lokareiden varalle. Lisäksi GG pyörien keulakulmat hieman loivempia, joten ohjaus rauhallisempaa.


 
On-One Space Chicken Rival


Itse fillari

Totesin, että GG olisi parempi kuin cx ja sellaista sitten etsin. Canyonin alumiininen grail oli jo ostoslistalla, mutta niitä ei ollut varastossa. Alumiininen runko hinnan ja yksinkertaisuuden vuoksi. Hiilikuituisissa versioissa on se kamala tankohässäkkä, jota en suostuisi ottamaan missään nimessä. Sitten pohdin vaihtoehtoja. Vaikka koronasta ei ollut tietoakaan, niin gravelit oli suosittuja ja harvassa. Lopulta tutustuin Planet-X tarjontaan. Heillä oli fillaria tarjolla ja hinta-laatu erinomainen. 
Pyörästä löytyi kaikki mitä halusin. Hiilarirunko, valtava rengastila, 1*vaihteet ja halpa hintalappu. Putkiosat on aika kuraa, eli painavia alumiinisia. Kiekot päivitin ja ostaessa karvan paremmiksi. Mutta kaikki nämä olivat yhden tekeviä. Stemmi vaihtui pidemmäksi. Tanko saa olla huono, ettei harmita jos naarmuuntuu. Toiset kiekot tarvitsin kuitenkin. Satulatolppa saa ollakin alumiinia, niin kestää tarakan.

Asento on suht maantiemainen. Satula samassa paikassa kuin maantiellä ja tanko niin kaukana edessä kuin mahdollista. Tanko on 420mm leveä. Vois melkein olla kapeampikin ja tallissa olis vaihtoehtoja, mut leveys ei maastossa yms niin haittaa.


1x systeemi on helpompi ja riittävä työmatkalla. Maastossa pärjää ja tuo ilahduttavaa yksinkertaisuutta. Mtb takapakka 11-42  ja edessä 42 hammasta. 1:1 välitys on tosi lyhyt, mutta jyrkimmissä mäissä joutuu kyllä silti vääntämään. Sramin vipu on hieman hidas vaihtaa monta vaihdetta kerralla verrattuna Shimanoon, mutta siihen tottui nopeasti. Välitykset riittää kyllä maantielle 32mm slikseillä. Vauhtia yli 50, jos kadenssi 110. Tietenkin takapakassa on isot välit, mutta ei se haittaa kun aivan maksimia ei tule ajettua. Toki, jos ajaisin gravelkisoja, niin 2 eturatasta olisi parempi.


Ekstrat

Ostin heti työmatkaa varten tarakkasysteemin. Vaihtoehtoja oli useita, mutta valkkasin Bontragerin. Kyseessä on neljällä pultilla satulatolppaan kiinnitettävä tarakka ja siihen kliksautettava laukku. Toimii samalla takalokarina 😅. Irtolaukku on niin helppo ottaa mukaan. Nyt 2v jälkeen pikalukituksen kireys hieman löystynyt ja tipahtanut pahoissa töyssyissä pari kertaa, jos ollu täyteen lastattu. Pitää selvittää, miten saisi hieman kiristettyä. Laukkuun mahtuu eväät ja vähän vaihtovaatetta. Sadesuoja on tarvittaessa, lampun integroin laukun takaosaan. Selkäreppua en suostuisi kantamaan. Tarakan saa helposti irti viikonloppulenkkejä varten.
  Viikonloppuisin satulalaukku, ass-saver + lamppu korvaa tarakan.

Polkimina on lookin maantiepolkimet ja shimanon xt maastopolkimet. Mummikseen on vielä XT:n yhdistelmäpolkimet. Maantiepolkimet on kesäkenkien vuoksi ja etenkin syyskengät on tärkeät. Maantieklossit on vähä kömpelöt kävellä, mut tutummat ajaa ja enemmän kenkiä. Maastoon on ikivanhat sidin kengät ja hyvät paksut talvikengät

Olen onnistunut hajottamaan satulan ja takavanteen. Satula meni itsestään ja takavanne oli kyllä vähä oma vika. Tosin kumikaan ei menny puhki, mut vanne vääntyi 🤔. Ostin aika vastaavan vanteen ja laitoin vanhoilla pinnoilla takas.

Tankoteipin päätytulpat vaihdoin metallisiin kiristetäviin. Helpompaa, kun eivät tipahtele seinään nojaamisista yms kolhuista. Tankoon ostin kiinasta tankorukkaset. Makso reilun kympin ja todella hyvät. Pitää olla vähintään -10˚c pakkasta, että niitä voi käyttää.

Toisiksi kiekoiksi ostin fulcrum racing 3 db kiekot alesta. (Oonko vanha kun mulle db tarkoittaa aina duble butted kuten vanhoissa alurungoissa) Vähä kapea 19mm sisäleveys, mutta kevyemmät ja rullaavammat kuin alkuperäiset. Ihan älyttömän kätevää kun voi vaihdella arkena sliksit/nappulakumit tai syksyllä nastat/nappulat ihan fiiliksen mukaan.

Yksin ajaessa kestävyys on nopeutta tärkeämpää. Siksi suht paksut renkaat ja sisäkumit. Niistä tuboliton ”puhkeamattomista" kaupunkisisureista vähä haaveillu, mutku vanhat ei puhkee pois.
Renkaina on:
Sliksit: scwalbe durano 32mm / Continental Gator HardShell 32mm (Gatorskin tulossa myös eteen)
Nappulat: Panaracer 40mm / Continental TerraTrail 40mm (eturenkaaksi joku uus keväällä)
Nastat Continental contact spike 240 42mm / 45nrth Gravdal 38mm

Omat säädöt


Viikonloppulenkkejä varten tein hienon tankolaukun. Ei maksanu mitään ja toimii just hyvin. Alun perin piti olla vain mittoja varten, että vaimo tekis kunnollisen. Mut oli niin toimiva, että pysyny käytössä.

Hieno, suorastaan IHQ, tankolaukku.


Vaihteiden toiminnan kannalta paras temppu oli pitkät vaijerinkuoret. Mutavellissä keskiön alle kerääntyi aina sen verran sontaa, että takavaihtaja ei toiminut vaijerin likaisuuden vuoksi. Porasin muovisiin läpivienteihin isommat kolot ja etenkin keskiön alle piti reikiä suurentaa. Tämän jälkeen vaihteiden takeltelu loppui lähes seinään.


Etulokarin laitoin valoa varten. Suojaa jatkuvalta painepesulta, joka hajottanut jo jonkun lampun. Lokari on joustokeuloihin tarkoitettu ja ”väärinpäin” asennettu. Toimii hyvin. Vähä ruma ja epäaero. Samoin etuvalolle ostin XXL:stä mittaritelineen, johon alapuolelle saa Go-Pro kiinnikkeen avulla lampun sojottamaan.


Talvikäyttöön ostin Prismasta 350ml termospullon, joka sopii pullotelineisiin. Nyt pysyny juomat pitkälläkin lenkillä lämpöisinä ja sulina. Toisena pullotelineissä on työkalupullo, johon mahtuu vaihtovaatetta ja evästä. Lisätilaa tavaroille on tankolaukussa ja satulalaukussa on laajennettava lisätila, joka ei kyllä yleensä ole käytössä. Tänä vuonna olen varautunut aiempaa enemmän vaihtovaatteilla ja eväillä, mutta molempien tarve on ollut vähäisempi. Mutta niinhän se aina menee, että sitä tarvitaan mitä ei ole.



Talvityömatkakomeudessa huonommilla kiekoilla, nastarenkailla ja tarakalla. Tankorukkaset menee 10 pakkasasteessa.

Työmatkalla olennaista on yksinkertaisuus. Siksi takkeja on useampaa eri paksuutta, jotta yhdellä aluspaidalla selviää. Samoin kenkiä eri paksuisia, jotta kengänpäällisiä ei tarvita. Myöskin hanskoja on nippu. Sama koskee "puhkeamattomuutta", se on itseisarvo. Mukana kulkee kuusiokoloavaimet ja paikkausvaahto, ei muuta.


Kulutus


Maastossa, hiekalla yms lenkeillä ketjuja ja jarrupaloja kuluu paljon, mutta fiilis taitaa liioitella. Nämä kuluu lähinnä vain syksyllä, kun tulee huonossa säässä ajoa. Työmatkalla kulutus vähäistä, samoin talvella. Mutta syksyn kurassa ketjut ja jarrut kuluu kuukaudessa. Paljon kuluminen hieman vähentynyt halvoilla Jaqwiren täysmetallipaloilla. Ketjuina Sramin halvat pc1130 tai jopa pc 1110. Ajattelen, että olosuhteet kuluttaa hienonkin ketjun, niin turha maksaa. Nyt tilanteen johdosta sitä ostetaan mitä saadaan.




Samaa aihetta:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi