Olen ollut kiinnostunut valmennuksesta
jo nuoresta lähtien. Valmentajaa minulla ei ole ollut koskaan.
Nuorena ajoin minkä jaksoin ja maastossa vauhtileikittelyä tuli
luonnostaan. Maantielle siirtymisen jälkeen aloin hahmottelemaan
vuositason suunnitelmia tuntien kertymisestä ja tietyistä treeneistä. Luin paljon valmennuskirjallisuutta jo yläasteikäisenä.
Silloin metodiikka oli varsin erilaista. Monenlaista virhettä on
tullut tehtyä ja monista on myöskin jälkikäteen oppinut paljon.
Kirjoista ensimmäisiä ja tärkeimpiä on ollut joku suomalainen
sinikantinen pyöräilyopas 80 luvun lopulta. Kirjassa oli
ilahduttavan hyvää tietoa valmennuksesta. Sen jälkeen hyllyyn on
tullut paljon kirjoja. Erityisen hyvänä opuksena pidän Martikaisen
kirjoittamaa: kehity pyöräilijänä.
En varsinaisesti valmenna muita kuin
itseäni, mutta muutamalle kaverilla annan vinkkejä. Valmennettavan
tavoitteet ja kehittämisen kohteet tietenkin vaikuttaa tietenkin
treenien sisältöön. Ajankäyttö ja oheislajit vaikuttavat vielä enemmän.
Nämä alla olevat on enemmän maantiekilpailuihin sopivia.
FTP on varmasti tärkein yksittäinen
arvo, mutta sen mittaaminen ja määrittäminen onkin sitten hieman
vaihtelevaa HYMIÖ. Maantiekisoissa kuitenkin ratkaisevampaa on
10-40s maksimaalisten toistojen sietäminen risteyksistä, mäen
nyppylöistä yms. Niistä tulee huomattava osa kokonaiskuormitusta,
etenkin kun Suomessa ei ole yli 5min kestäviä mäkiäkään. Kaikki tiet vievät Roomaan, mutta osa vähä nopeammin. Fillaroidessa varmasti kehittyy, jos vain pystyy lisäämään määrää ja jotain koviakin yhteislenkkejä. Sopivalla tehopohjaisella treenillä tosin nopeammin tai vähemmillä tunneilla. Harjoitusten vaikutuksen mittaaminenkin voi välillä olla haastavaa, kun osa adaptaatioista tulee vasta vuosien kuluessa.
Jaan treenit nykyään lähinnä pk,
AerK, SST, FTP, Vo2max ja neuromuskulaarinen kategorioiden alle.
Näistä ehdoton painotusalue varsinaisissa harjoitteissa on SST
alueella. Aiemmin tein joka viikko yhden SST treenin ja sen
lisäksi 1-2 muuta osa-aluetta. Nyt ajattelisin että paremman
harjoitusvasteen saa, etenkin jos treenit säännöllisiä, tekemällä
blokkimaisemmin viikon-pari kerrallaan yhden tyyppistä treeniä.
Tällöin saa useamman esim Vo2Max treenin peräkkäin ja
harjoituksiin tottuu paremmin.
SST
Sweet spot (87-93%ftp) -treenejä on ehdottomasti suurin osa, sillä se ei rasita liikaa kroppaa ja sen pitäisi kuitenkin kehittää FTP:tä hyvin. Toki SST:ssä on pienosena ongelmana se, että jos kahden eri kuskin aerobiset kynnykset ovat karrikoiden 80 vs 90% Ftp:stä, niin toki 87% teholla tehty SST on toiselle aerobista ja toiselle vähemmän. Toki hyvä treenihyöty siitä tulee kuitenkin. Yleensä etenkin sisällä vedot ovat 15-25min mittaisia, 5-10min tauolla toistettuna 2-3kertaa. Ulkona treeni tuntuu paljon helpommalta ja voivat olla ad 90min. Erityisen tehokkaaksi palautumisen tehostamiseksi teen SSTx -nimeämiäni treenejä. Niissä tasaiseen ”kevyeen” SST treeniin tulee 15s kirejä 2:45 välein. Pari muuta muistettavaa asiaa SST treeneissä on kadenssin vaihtelut, eli välillä 70rpm ja välillä 110rpm kadenssilla vetoja. Myöskin ajoasentoon on hyvä talvellakin kiinnittää huomiota. Jaan monesti vetoja 1-2min pätkiin vaihdellen otetta alhaalta, mutkista, kahvojen ja tangon päältä, aika kuluu paremmin 😌 Lisäksi teen välillä pitkiäkin vetoja putkeltaSSTx |
Vo2max
Vo2max treenejä tulee tehtyä sisällä kisakauden lähentyessä lisääntyvästi. Ne ovat erinomaisen tärkeitä, etenkin jos haluaa pärjätä esim Rosendahl GP:ssä. Aluksi aloitin vuosia sitten jo rataprofiilin mukaiselle 3-4min max ja saman verran lepoa. Sen jälkeen näinkin sopivasti tehomittarin kanssa treenaamiseen liittyvästä kirjasta vastaavanlaisesta harjoitteesta, jonka totesin vielä paremmaksi. Nimesin treenin ROSE:ksi kunnian osoituksena ehkä Suomen raaimmalle kisalle. Toinen hyvä keino on 20/40s, 30s/30s vedot 10min kerrallaan tai pidemmät 60/60 tai 120/120 vedot.ROSE |
Neuromuskulaarinen
Neuromuskulaariset
ovat taas kesäkaudella ehdoton treenimuoto vaikkei olisikaan
kirikuski. Kisoissa joka risteyksessä ja mäennyppylässä yms tulee
kymmen sekunnin kiihdytys yli 200
% tehoille. Lemppari harjoituksekseni sen suhteen on muodostunut osuvasti nimetty KIRI-treeni (kts yst alla). Lenkillä ilman mittaria toteutettava jokaiseen pikkumäkeen voi tehdä 10s kirin putkelta reippaasti. Tätä kun jatkaa 4h niin alkaa z7 minuutit kertymään.
% tehoille. Lemppari harjoituksekseni sen suhteen on muodostunut osuvasti nimetty KIRI-treeni (kts yst alla). Lenkillä ilman mittaria toteutettava jokaiseen pikkumäkeen voi tehdä 10s kirin putkelta reippaasti. Tätä kun jatkaa 4h niin alkaa z7 minuutit kertymään.
kiritreeni |
FTP
FTP
harjoituksia ajattelin lisätä ensi kaudelle. Niissä toki vakio on
10-20min 100% teholla x2 5-10min palautuksella. Mutta mieluisin silti
on over-under vedot 110%90s / 85%180s sekä 105%150s / 92%180s. Molemmissa noin 20min vetoa 2 kertaa esim 10-20min palautuksella. 10km viikkotempo on kova sana
AerK
Aerobista
kynnystä en niin paljoa suosittele, mutta välillä sitäkin on hyvä
tehdä, jos ei muutakaan keksi. Vähintään 2h kerrallaan.
Peruskestävyys
Pk:ta
niin paljon kuin jaksaa ja ehtii treenien välissä ja täyttämään
viikon tunnit. Polarisaatioista puhutaan paljon ja se on hieno
ajatus. Mutta harrastelijalla ei yleensä ole mahdollisuuksia yli 20h
viikkotreeneihin, jolloin suhteellinen pk:n osuus jää väkisinkin
pienemmäksi kuin ammatilaisilla. Tehotreenejä kuitenkin tarvitaan,
että sillä harvoin pärjääminen jää kiinni monen tunnin pk:n
hinaamisesta kiinni. Aerobinen kynnys toki määrittä kuinka pitkään
pystyy kisaa ajamaan ja millä tasolla. Pidempään (+3h) yli
aerobisen kynnyksen mennessä tulee krampit takuuvarmasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi